10 bewezen voordelen van groene thee

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

groene thee voordelen

Van groene thee wordt gezegd dat het een van de gezondste dranken ter wereld is.

Het zit vol met antioxidanten die vele gezondheidsvoordelen hebben, waaronder

  • verbeterde hersenfunctie
  • vetverlies
  • bescherming tegen kanker
  • verlaging van het risico op hartaandoeningen

Er kunnen nog meer potentiële gezondheidsvoordelen zijn.

Hier zijn 10 mogelijke gezondheidsvoordelen van groene thee.

1. Bevat gezonde bioactieve bestanddelen

Groene thee is meer dan alleen een hydraterende drank.

De groene theeplant bevat een reeks gezonde bestanddelen die in de uiteindelijke drank terechtkomen.

Thee is rijk aan polyfenolen, dat zijn natuurlijke verbindingen die gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verminderen van ontstekingen en het helpen bestrijden van kanker.

Groene thee bevat een catechine genaamd epigallocatechine-3-gallate (EGCG). Catechinen zijn natuurlijke antioxidanten die celschade helpen voorkomen en andere voordelen bieden.

Deze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam verminderen, waardoor cellen en moleculen tegen schade worden beschermd. Deze vrije radicalen spelen een rol bij veroudering en vele soorten ziekten.

EGCG is een van de krachtigste bestanddelen van groene thee. Onderzoek heeft aangetoond dat het kan helpen bij de behandeling van verschillende ziekten. Het lijkt een van de belangrijkste verbindingen te zijn die groene thee zijn geneeskrachtige eigenschappen geeft.

Groene thee bevat ook kleine hoeveelheden mineralen die je gezondheid ten goede kunnen komen.

Probeer een merk groene thee van hogere kwaliteit te kiezen, want sommige merken van lagere kwaliteit kunnen buitensporige hoeveelheden fluoride bevatten.

Maar zelfs als je een merk van mindere kwaliteit kiest, wegen de voordelen nog altijd op tegen het risico.

SAMENVATTING
Groene thee zit boordevol polyfenol antioxidanten, waaronder een catechine genaamd EGCG. Deze antioxidanten kunnen verschillende gunstige effecten hebben op de gezondheid.

2. Kan de hersenfunctie verbeteren

Groene thee houdt u niet alleen alert, het kan ook de hersenfunctie verbeteren.

Het belangrijkste actieve ingrediënt is cafeïne, dat een bekend stimulerend middel is.

Het bevat niet zoveel als koffie, maar genoeg om een reactie te veroorzaken zonder de jittery effecten te veroorzaken die geassocieerd worden met het innemen van te veel cafeïne.

Cafeïne beïnvloedt de hersenen door het blokkeren van een remmende neurotransmitter genaamd adenosine. Op die manier verhoogt het het vuren van neuronen en de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en noradrenaline.

Onderzoek heeft consistent aangetoond dat cafeïne verschillende aspecten van de hersenfunctie kan verbeteren, waaronder stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen.

Cafeïne is echter niet de enige stof in groene thee die de hersenen stimuleert. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dat de bloed-hersenbarrière kan passeren.

L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA, die angstremmende effecten heeft. Het verhoogt ook dopamine en de productie van alfagolven in de hersenen.

Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergetische effecten kunnen hebben. Dit betekent dat de combinatie van de twee bijzonder krachtige effecten kan hebben bij het verbeteren van de hersenfunctie.

Vanwege de L-theanine en de kleine dosis cafeïne, kan groene thee je een veel mildere en ander soort buzz geven dan koffie.

Veel mensen geven aan meer stabiele energie te hebben en veel productiever te zijn als ze groene thee drinken, vergeleken met koffie.

SAMENVATTING
Groene thee bevat minder cafeïne dan koffie, maar genoeg om een effect te hebben. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dat synergetisch met cafeïne kan werken om de hersenfunctie te verbeteren.

Lees ook: Matcha VS Groene thee

3. Verhoogt de vetverbranding

Als je kijkt naar de ingrediëntenlijst van een vetverbrandingssupplement, is de kans groot dat groene thee erop staat.

Dit komt omdat, volgens onderzoek, groene thee de vetverbranding kan verhogen en de stofwisselingssnelheid kan stimuleren.

In een onderzoek met 10 gezonde mannen verhoogde het gebruik van groene thee extract het aantal verbrande calorieën met 4%. In een ander onderzoek, waarbij 12 gezonde mannen betrokken waren, verhoogde het extract van groene thee de vetverbranding met 17%, vergeleken met degenen die een placebo innamen.

Sommige onderzoeken naar groene thee laten echter geen verhoging van het metabolisme zien, dus de effecten kunnen afhangen van het individu en hoe het onderzoek was opgezet.

Cafeïne kan ook de fysieke prestaties verbeteren door vetzuren uit vetweefsel te mobiliseren en ze beschikbaar te maken voor gebruik als energie.

Twee afzonderlijke overzichtsstudies meldden dat cafeïne de fysieke prestaties met ongeveer 11-12% kan verhogen.

SAMENVATTING
Groene thee kan de stofwisselingssnelheid stimuleren en de vetverbranding op korte termijn verhogen, hoewel niet alle studies het hierover eens zijn.

4. Antioxidanten kunnen het risico op sommige vormen van kanker verlagen

Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde groei van cellen. Het is een van de belangrijkste doodsoorzaken in de wereld.

Onderzoek heeft aangetoond dat oxidatieve schade kan leiden tot chronische ontsteking, wat kan leiden tot chronische ziekten, waaronder kankers. Antioxidanten kunnen helpen beschermen tegen oxidatieve schade.

Groene thee is een uitstekende bron van krachtige antioxidanten.

Onderzoek heeft groene theeverbindingen in verband gebracht met een verminderd risico op kanker, waaronder de volgende studies:

Borstkanker. Een uitgebreide review van observationele studies toonde aan dat vrouwen die het meest groene thee dronken een ongeveer 20-30% lager risico hadden op het ontwikkelen van borstkanker, een van de meest voorkomende vormen van kanker bij vrouwen.

Prostaatkanker. Eén studie stelde vast dat mannen die groene thee dronken een lager risico hadden op gevorderde prostaatkanker.

Colorectale kanker. Een analyse van 29 studies toonde aan dat degenen die groene thee dronken ongeveer 42% minder kans hadden om colorectale kanker te ontwikkelen.

Veel observationele studies geven aan dat groene thee drinkers minder kans hebben op het ontwikkelen van verschillende soorten kanker, maar meer hoogwaardig onderzoek is nodig om deze effecten te bevestigen (24, 25Trusted Source).

Om de meeste gezondheidsvoordelen te krijgen, vermijd het toevoegen van melk aan uw thee. Sommige studies suggereren dat dit de antioxidantwaarde in sommige theesoorten kan verminderen (26Trusted Source).

SAMENVATTING
Groene thee heeft krachtige antioxidanten die kunnen beschermen tegen kanker. Meerdere studies tonen aan dat groene thee drinkers een lager risico hebben op verschillende soorten kanker.

5. Kan de hersenen beschermen tegen veroudering

Niet alleen kan groene thee de hersenfunctie op korte termijn verbeteren, het kan ook uw hersenen beschermen als u ouder wordt.

De ziekte van Alzheimer is een veel voorkomende neurodegeneratieve ziekte en de meest voorkomende oorzaak van dementie bij oudere volwassenen.

De ziekte van Parkinson is een andere veel voorkomende neurodegeneratieve ziekte en gaat gepaard met het afsterven van dopamine-producerende neuronen in de hersenen.

Verschillende studies tonen aan dat de catechineverbindingen in groene thee verschillende beschermende effecten kunnen hebben op neuronen in reageerbuisjes en diermodellen, waardoor het risico op dementie mogelijk wordt verlaagd (28Trusted Source, 29Trusted Source, 30Trusted Source).

SAMENVATTING
De bioactieve verbindingen in groene thee kunnen verschillende beschermende effecten hebben op de hersenen. Ze kunnen het risico op dementie, een veel voorkomende neurodegeneratieve aandoening bij oudere volwassenen, verminderen.

6. Kan slechte adem verminderen

De catechinen in groene thee hebben ook voordelen voor de mondgezondheid.

Test-buis studies suggereren dat catechinen de groei van bacteriën kunnen onderdrukken, wat mogelijk het risico op infecties verlaagt.

Streptococcus mutans is een veel voorkomende bacterie in de mond. Het veroorzaakt de vorming van tandplak en is een belangrijke oorzaak van gaatjes en tandbederf.

Onderzoeken wijzen uit dat de catechinen in groene thee de groei van mondbacteriën in het laboratorium kunnen remmen, maar er is geen bewijs dat het drinken van groene thee vergelijkbare effecten heeft.

Er zijn echter wel aanwijzingen dat groene thee een slechte adem kan verminderen.

SAMENVATTING
De catechinen in groene thee kunnen de groei van bacteriën in de mond remmen, waardoor de kans op een slechte adem afneemt.

7. Kan diabetes type 2 helpen voorkomen

Het aantal gevallen van diabetes type 2 neemt de laatste decennia toe. De aandoening treft nu ongeveer 1 op de 10 Amerikanen.

Type 2 diabetes betekent een verhoogde bloedsuikerspiegel, die kan worden veroorzaakt door insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.

Studies tonen aan dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren en de bloedsuikerspiegel kan verlagen.

Een studie bij Japanse personen wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken een ongeveer 42% lager risico op diabetes type 2 hadden.

Volgens een review van 7 studies met in totaal 286.701 personen, hadden theedrinkers een 18% lager risico op diabetes

SAMENVATTING
Sommige gecontroleerde studies tonen aan dat groene thee een milde verlaging van de bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Het kan ook het risico op diabetes type 2 verlagen.

8. Kan hart- en vaatziekten helpen voorkomen

Hart- en vaatziekten, waaronder hartziekten en beroertes, zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaken.

Studies tonen aan dat groene thee enkele van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziekten kan verbeteren, waaronder het verbeteren van het totale cholesterolgehalte en het LDL (slechte) cholesterolgehalte.

Groene thee verhoogt ook de antioxidantcapaciteit van het bloed, wat de LDL-deeltjes beschermt tegen oxidatie, wat een deel is van de weg naar hartaandoeningen.

Gezien de gunstige effecten op risicofactoren is het wellicht niet verwonderlijk dat mensen die groene thee drinken tot 31% minder kans hebben om aan een hart- of vaatziekte te overlijden.

SAMENVATTING
Groene thee kan het totale en LDL (slechte) cholesterol verlagen, en de LDL-deeltjes beschermen tegen oxidatie. Studies tonen aan dat mensen die groene thee drinken een lager risico op hart- en vaatziekten hebben.

9. Kan u helpen gewicht te verliezen

Gezien het feit dat groene thee op korte termijn de stofwisseling kan stimuleren, is het logisch dat het u zou kunnen helpen gewicht te verliezen.

Verschillende studies tonen aan dat groene thee kan helpen bij het verminderen van lichaamsvet, vooral in de buikstreek.

Een van deze studies was een 12 weken durende gerandomiseerde gecontroleerde studie waarbij 240 mensen met obesitas betrokken waren.

In dit onderzoek vertoonden de mensen in de groene theegroep significante dalingen in lichaamsvetpercentage, lichaamsgewicht, tailleomtrek en buikvet, vergeleken met de mensen in de controlegroep.

Sommige studies laten echter geen statistisch significante toename in gewichtsverlies zien met groene thee, dus onderzoekers moeten verdere studies uitvoeren om dit effect te bevestigen.

SAMENVATTING
Sommige studies tonen aan dat groene thee kan leiden tot meer gewichtsverlies. Het kan vooral effectief zijn bij het verminderen van het gevaarlijke buikvet.

10. Kan u helpen langer te leven

Gezien het feit dat sommige verbindingen in groene thee kunnen helpen beschermen tegen kanker en hartziekten, is het logisch dat het u zou kunnen helpen langer te leven.

In een studie bestudeerden onderzoekers 40.530 Japanse volwassenen gedurende 11 jaar. Degenen die de meeste groene thee dronken – 5 of meer kopjes per dag – hadden aanzienlijk minder kans om te sterven tijdens de studieperiode :

  • Overlijden aan alle oorzaken: 23% lager bij vrouwen, 12% lager bij mannen
  • Overlijden aan hartaandoeningen: 31% lager bij vrouwen, 22% lager bij mannen
  • Overlijden door beroerte: 42% minder bij vrouwen, 35% minder bij mannen
  • Uit een ander onderzoek, waaraan 14.001 oudere Japanners deelnamen, bleek dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans hadden om gedurende de onderzoeksperiode van 6 jaar te overlijden (57).

SAMENVATTING
Studies tonen aan dat mensen die groene thee drinken mogelijk langer leven dan degenen die dat niet doen.

De conclusie

Groene thee heeft een scala aan mogelijke gezondheidsvoordelen.

Om u te helpen u beter te voelen, gewicht te verliezen en uw risico op chronische ziekten te verlagen, kunt u overwegen om groene thee een vast onderdeel van uw leven te maken.

Ook leuk

Waarom matcha
Waarom matcha?

We houden van veel soorten thee: delicate witte thee uit China, complexe oolong uit Taiwan, zwarte Darjeeling en robuuste, aardse Pu-erh. Maar onze favoriete drank

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief