logo i love you so matcha

11 Schadelijke bijwerkingen van groene thee (Lees voor je het drinkt)

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

11 Schadelijke bijwerkingen van groene thee

Groene thee is een gezonde krachtpatser die de wereld veroverd heeft. Het werd voor het eerst in China gebruikt als geneeskrachtig kruid. In de moderne tijd is het uitgegroeid tot een gezond elixer dat miljoenen Amerikanen elke dag consumeren. Wetenschappers en onderzoekers hebben vandaag duizenden studies afgerond over de werkzaamheid ervan in de gezondheidszorg.

Over het algemeen wordt het beschouwd als een van de veiligste en gezondste dranken om te consumeren. Toch zijn er nog een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je groene thee drinkt. Er zijn verschillende bijwerkingen, hoewel veel ervan zeldzaam zijn. De meeste bijwerkingen van groene thee treffen personen die gevoelig zijn voor cafeïne of tannine.

De meeste theedrinkers ondervinden weinig of geen bijwerkingen bij het drinken van thee. Wie wel bijwerkingen ervaart moet de drank altijd met mate consumeren en vermijden als je gevoelig bent voor cafeïne. Lees verder om meer te leren over groene thee, de bijwerkingen ervan, en hoe je er veilig van kunt genieten.

Groene thee wordt gemaakt van de theeplant die bekend staat als Camellia sinensis, net als andere echte theesoorten zoals zwarte thee, witte thee, en oolong thee. Het is een van de minst bewerkte ware theesoorten. Alle echte theeën bevatten cafeïne en groene thee is geen uitzondering. Het wordt al eeuwenlang gebruikt als geneesmiddel in de Ayurveda uit India en de traditionele Chinese geneeskunde om alles te behandelen, van koorts tot hartziekten.

Groene thee kan bogen op gezondheidsvoordelen zoals versneld gewichtsverlies, kankerpreventie en een gunstige bloeddruk. Het is ook aangetoond dat het neurologische ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson voorkomt. Groene thee is ook gepromoot als alternatief voor koffie voor mensen die hun cafeïne inname proberen te verminderen. Dat komt omdat groene thee een aminozuur bevat dat L-theanine heet, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren en de opname van cafeïne vertraagt. Dit egaliseert de energiekick zodat je geen kriebels krijgt.

Onderzoek toont aan dat groene thee het risico op hart- en vaatziekten kan helpen verlagen door het LDL cholesterol te verlagen en de bloedstroom in de bloedvaten te verbeteren. Deze voordelen worden grotendeels toegeschreven aan de ontstekingsremmende eigenschappen van groene thee. Langdurige consumptie van groene thee is ook in verband gebracht met een lager risico op bepaalde soorten kanker, waaronder prostaatkanker. Groene thee helpt je afvallen door de vetoxidatie te versnellen en is een populair afslanksupplement.

Het drinken van groene thee helpt ook om vrije radicalen te elimineren die oxidatieve stress kunnen veroorzaken. Oxidatieve schade is in verband gebracht met een hele reeks kwalen, van verminderde insuline gevoeligheid die tot type 2 diabetes kan leiden en verschillende soorten celbeschadiging.

Chemische Make-up

De belangrijkste chemische verbindingen in groene thee zijn epigallocatechin gallate (EGCG), l-theanine, kalium, ijzer, calcium, en cafeïne. Het cafeïnegehalte van groene thee is ongeveer 35 milligram voor elke kop van 8-ounce, wat als matig beschouwd wordt. De in groene thee aanwezige l-theanine is verantwoordelijk voor de soepele, gelijkmatige afgifte van cafeïne zonder pieken in de bloedsuiker. Groene thee bevat b-vitamines en ook looistoffen en foliumzuur.

Productie

Groene theebladeren worden geplukt en verhit om oxidatie te voorkomen. De gedroogde blaadjes worden dan gerold om standaard groene thee te maken, of gemalen om matcha groene thee te maken. Er zijn twee hoofdsoorten groene thee die gekenmerkt worden door hun productie hetzij in China, hetzij in Japan. Chinese groene theebladeren worden geroosterd tijdens de droogfase van het productieproces. Dit levert groene thee op die toasty en houtachtig van smaak is. Japanse groene theeën worden tijdens het droogproces gestoomd. Japanse groene theeën hebben de neiging meer plantaardig, bloemig en zoet te zijn dan hun Chinese tegenhangers. Beide soorten groene thee worden vaak gebruikt als basis in kruidenthee.

Bijwerkingen Van Groene Thee

Hoewel het drinken van thee voor volwassenen overwegend veilig wordt geacht, zijn er toch een paar bijwerkingen waar je rekening mee moet houden. De meeste bijwerkingen van groene thee consumptie kunnen vermeden worden door slechts matige hoeveelheden te consumeren. Veel van deze bijwerkingen treden alleen op bij massale consumptie – iets wat de meeste theedrinkers niet doen. Voor de meeste mensen zou het een uitdaging zijn de hoeveelheid groene thee te consumeren die nodig is om deze bijwerkingen op te wekken.

Maar ook bepaalde personen met gevoeligheden voor ingrediënten in groene thee moeten deze drank vermijden. De belangrijkste verbinding in groene thee die bij gevoelige personen reacties veroorzaakt is cafeïne. Het is belangrijk te erkennen dat de meeste van deze bijwerkingen toegeschreven kunnen worden aan de milde hoeveelheid cafeïne in groene thee. In het algemeen geldt dat als je een kopje koffie drinkt zonder deze verschijnselen, je waarschijnlijk geen negatieve bijwerkingen zult ondervinden van het drinken van groene thee.

1.maagproblemen

Groene thee kan maagirritatie veroorzaken als hij te sterk gezet wordt of op een lege maag gedronken wordt. Groene thee bevat tannines die de hoeveelheid zuur in je maag kunnen verhogen. Overtollig zuur kan leiden tot spijsverteringsproblemen, waaronder constipatie, zure reflux, en misselijkheid. Groene thee zetten met water dat te heet is kan deze bijwerkingen verergeren. Brouw je groene thee met water tussen 160 en 180 F.

Groene thee kan ook diarree veroorzaken als het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd. Cafeïne heeft een laxerend effect omdat het de spieren van de dikke darm stimuleert om vaker samen te trekken en los te laten. Dit resulteert in vaker naar de wc gaan en kan maagklachten veroorzaken. Als je lijdt aan het prikkelbare darm syndroom, vermijd dan groene thee.

Om deze bijwerkingen te vermijden, drink je groene thee niet op een lege maag. In plaats daarvan consumeer je groene thee na elke maaltijd. Als je lijdt aan zure refluxziekte, maagzweren, vermijd dan groene thee omdat het de zuurgraad kan verhogen.

2.Hoofdpijn

Groene thee kan bij bepaalde personen hoofdpijn veroorzaken omdat het cafeïne bevat. Mensen die aan migraine lijden kunnen af en toe groene thee consumeren. Je moet echter vermijden elke dag groene thee te drinken als je last hebt van dagelijkse hoofdpijn. Als je overgevoelig bent voor cafeïne, vermijd dan het drinken van groene thee.

3.Problemen met slapen

Groene thee bevat een verbinding die tegen de slaap ingaat: cafeïne. Groene thee bevat slechts kleine hoeveelheden cafeïne, maar kan toch slaapproblemen veroorzaken bij mensen die gevoelig zijn voor cafeïne. Dit komt doordat chemische verbindingen in groene thee de afgifte verhinderen van hormonen zoals melatonine, die helpen bij de slaap.

Groene thee bevat ook l-theanine, een chemische stof die helpt kalmte op te wekken, maar ook alertheid en concentratie verhoogt – iets wat bij sommige personen de slaap kan verstoren. Sommige onderzoeken tonen aan dat l-theanine gunstig is voor de slaap; deze onderzoeken zijn echter vooral uitgevoerd bij personen met aandoeningen als ADHD en schizofrenie. Aanvullend onderzoek toont aan dat l-theanine de slaap kan bevorderen door de hartslag te verlagen via de remming van glutamaatreceptoren in de hersenen.

Deze voordelen kunnen teniet gedaan worden door de aanwezigheid van cafeïne in groene thee-vooral in matcha groene thee. Hoewel onderzoek aantoont dat l-theanine gunstig is voor de slaap, is er in de medische gemeenschap geen overeengekomen dosering voor de werkzaamheid ervan. Hoewel de meeste mensen baat kunnen hebben bij een kopje groene thee voor het slapengaan, kunnen mensen met een overgevoeligheid voor cafeïne het beter niet later dan 5 uur voor het slapengaan consumeren.

4.Bloedarmoede en ijzertekort

Groene thee bevat antioxidanten die de ijzeropname in het menselijk lichaam belemmeren. Een meta-analyse toonde aan dat deze bijwerking bijzonder gevaarlijk kan zijn voor mensen die lijden aan bloedarmoede of andere ziekten waar een ijzertekort heerst. Een gevalstudie toonde aan dat groene thee bloedarmoede veroorzaakte bij een 48-jarige zakenman die jarenlang elke weekdag 1500 milliliter (6 koppen) groene thee consumeerde.

Om deze bijwerking te vermijden kun je citroen aan je thee toevoegen. De vitamine C in citroen bevordert de ijzeropname, waardoor dit neveneffect wordt tegengegaan. Als alternatief kun je gren-thee een uur voor of na een maaltijd consumeren. Dit geeft je lichaam de tijd om ijzer op te nemen zonder de remming door looistoffen. Vermijd uit voorzorg groene thee als je bloedarmoede hebt.

5.Overgeven

Overmatige hoeveelheden groene thee kunnen tot misselijkheid en braken leiden. Dat komt omdat groene thee looistoffen bevat die in verband gebracht zijn met misselijkheid en constipatie door de manier waarop eiwitten zich in de darmen binden. Vermijd de consumptie van meer dan 4 koppen groene thee per dag als je een doorgewinterde theedrinker bent. Als je net begint met groene thee, begin dan met 1 of 2 kopjes per dag en houd je reactie in de gaten. Verhoog de consumptie pas als je geen bijwerkingen ervaart.

6.Duizeligheid en Convulsies

De cafeïne in groene thee kan je bij inname van grote hoeveelheden een duizelig of licht gevoel in het hoofd geven. Cafeïne vermindert de bloedtoevoer naar de hersenen en het centrale zenuwstelsel, wat reisziekte tot gevolg heeft. In zeldzame gevallen kan consumptie van groene thee leiden tot stuiptrekkingen of verwarring. In sommige gevallen kan consumptie van groene thee ook oorsuizen, bekend als suizen in de oren, doen toenemen.

Als je last hebt van oorsuizen, vermijd dan het drinken van groene thee. Drink groene thee altijd in matige hoeveelheden en vermijd het als je gevoelig bent voor cafeïne. Onderzoek toont aan dat de maximaal verdraagbare dosis bij mensen overeenkomt met 24 kopjes van de drank. Zoals gezegd, zijn de meeste van deze bijwerkingen zeldzaam en treden ze alleen op bij overmatige consumptie of bij personen die gevoelig zijn voor de ingrediënten van groene thee.

7.Bloedingsstoornissen

In zeldzame gevallen kan groene thee bloedingsstoornissen uitlokken. Verbindingen in groene thee verlagen de niveaus van fibrinogeen, een eiwit dat bloed helpt stollen. Groene thee voorkomt ook de oxidatie van vetzuren, wat tot dunnere bloedconsistentie kan leiden. Als je lijdt aan een bloedstollingsstoornis, vermijd dan het drinken van groene thee.

8.Leverziekte

Groene thee supplementen en hoge consumptie van groene thee kunnen leiden tot leverbeschadiging en ziekte. Deskundigen geloven dat dit komt door een opeenhoping van cafeïne die de lever kan belasten. Om deze bijwerking te vermijden, vermijd je de consumptie van meer dan 4 tot 5 koppen groene thee per dag.

9.Onregelmatige hartslag en bloeddruk

Sommige kleine studies tonen aan dat groene thee een onregelmatige hartslag kan veroorzaken. Deze bijwerking is zeldzaam en er is meer onderzoek nodig om de precieze bestanddelen achter de hartslagverhoging te onderzoeken. Hoewel onderzoek aantoont dat het drinken van thee de bloeddruk kan helpen verlagen, hebben sommige studies aangetoond dat groene thee bij bepaalde personen toch de bloeddruk kan beïnvloeden.

Eén studie vond dat groene thee de bloeddruk verhoogde door de aanwezigheid van cafeïne. Een andere studie vond dat het drinken van groene thee kan interfereren met bepaalde bloeddrukmedicijnen, waaronder Corgard. Als je aan hart- en vaatziekten lijdt, vraag dan eerst medisch advies aan je arts voor je groene thee gaat consumeren.

10.Gezondheid van de botten

Overmatige consumptie van groene thee verhoogt het risico op botziekten zoals osteoporose bij gevoelige personen. Verbindingen in groene thee remmen de opname van calcium, met als gevolg een verslechtering van de gezondheid van de botten. Beperk je inname tot 2 tot 3 koppen groene thee als je aanleg hebt voor botziekte. Als je meer dan dat consumeert, neem dan zeker een calcium supplement om de botgezondheid te ondersteunen.

11.Risico’s voor zwangerschap en gebruik door kinderen

Tannines, cafeïne, en thee catechines zijn allemaal in verband gebracht met verhoogde risico’s tijdens de zwangerschap. Deskundigen zeggen dat groene thee in kleine hoeveelheden – niet meer dan 2 kopjes per dag – veilig is tijdens de zwangerschap en de borstvoeding. Cafeïne wordt via de moedermelk aan zuigelingen doorgegeven, dus let op je inname in overleg met je arts. Meer dan 2 kopjes per dag drinken kan leiden tot miskramen en geboorteafwijkingen bij kinderen. Zorg ervoor dat je je cafeïne inname onder de 200 milligram per dag houdt.

Is groene thee veilig?

Hoewel er verschillende bijwerkingen zijn om voor op te passen, wordt groene thee door de FDA als veilig beschouwd als hij met mate gebruikt wordt. De meeste van deze negatieve bijwerkingen zijn te wijten aan het cafeïnegehalte en treden alleen op als de drank in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd. Houd je aan de voorgestelde hoeveelheden en vermijd groene thee als je gevoelig bent voor cafeïne. Als je lijdt aan ziektes die je predisponeren voor bijwerkingen, raadpleeg dan je arts voor je groene thee drinkt.

Drink daarnaast met mate groene thee of neem een groene thee extract om de gezonde voordelen van deze plant te oogsten. Je kunt ervoor kiezen losse bladthee te laten trekken of te kiezen voor het gemak van theezakjes.

Ook leuk

Matcha whisk
Matcha whisk: klop de perfecte kop Matcha

De traditionele bereiding van matcha thee bestaat uit ambachtelijkheid en schoonheid. Volledig natuurlijk theegereedschap klopt het levendige groene poeder tot perfectie, terwijl de constructie je

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief