Matcha poeder voordelen: 7 manieren om Matcha te gebruiken

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

7 voordelen van matcha

Leer hoe je matcha poeder kunt gebruiken in alles, van je ochtendgranen tot je middagsnack, om het meeste uit deze matcha thee voordelen voor je gezondheid te halen.

Groene thee is misschien wel een van de gezondste dranken die je kunt drinken, behalve misschien matcha thee. De gezonde bestanddelen die je in groene thee vindt zijn nog sterker geconcentreerd in matcha, een heldergroen poeder gemaakt van groene theebladeren. Leer hoe je het in alles kunt gebruiken, van je ochtendgranen tot je middagsnack, om het meeste uit deze matcha poeder voordelen voor je gezondheid te halen.

Wat is Matcha?

Matcha is een poedervorm van groene thee, die traditioneel in Japan gebruikt wordt. De groene thee die gebruikt wordt om matcha te maken wordt op een bijzondere manier verbouwd en verwerkt; de planten staan in de schaduw voor de oogst, en steeltjes en nerven worden verwijderd voor de bereiding. Deze speciale bereidingstechnieken geven matcha zijn unieke, heldergroene kleur. Tegenwoordig wordt matcha gebruikt om allerlei producten te kleuren en op smaak te brengen; je vindt matcha lattes in koffiehuizen, groene thee ijs met matcha in de kruidenierswinkel, en meer.

Ga meer de verdieping in: Wat is matcha?

Voordelen van Matcha poeder

Groene thee is bekend om zijn vele gezondheidsvoordelen. Het bevat veel epigallocatechin gallate (EGCG), een bijzonder krachtige en gunstige catechine, een soort polyfenol. De bestanddelen in groene thee, kunnen ontstekingsremmende, antioxiderende, antidiabetische, antimicrobiële, en andere effecten in het lichaam hebben. De cafeïne in groene thee kan het geheugen en de aandacht verbeteren. Sommige studies hebben ontdekt dat groene thee het risico op hartziekten, hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte kan verminderen.

Groene thee en EGCG kunnen ook kankerbestrijdende eigenschappen bezitten, maar er zijn nog niet genoeg studies om dit voordeel te bewijzen. De American Cancer society beveelt groene thee niet aan om het risico op welke soort kanker dan ook te verminderen.

Matcha thee vs. groene thee

Wat is nu het verschil tussen matcha thee en gewone groene thee? Als je gewone groene thee drinkt, drink je een waterextract, dat veel heilzame bestanddelen in de groene theebladeren achterlaat. Wanneer je matcha eet of drinkt, daarentegen, consumeer je eigenlijk de blaadjes zelf. Daardoor krijg je veel meer van EGCG en andere gezondheidsbevorderende bestanddelen binnen. Matcha preparaten kunnen tot driemaal meer EGCG bevatten dan de meest krachtige groene thee. Het speciale bereidingsproces van matcha bladeren kan ook helpen de heilzame eigenschappen te versterken.

Matcha aanbieding

Hoe gebruik je matcha?

Als je nog nooit matcha poeder gebruikt hebt, probeer dan deze zeven manieren om meer matcha in je dieet te krijgen.

Al bijna 40 jaar vertrouwen gezondheidsbewuste lezers, voedingsdeskundigen en geregistreerde diëtisten op de onbevooroordeelde, nauwkeurige, deskundige informatie in Environmental Nutrition. Er staat geen medisch-wijsheid in, elk nummer is gemakkelijk te lezen en te begrijpen. Je weet dat het nauwkeurig is omdat het gebaseerd is op de nieuwste onderzoeken en wetenschappelijke feiten.

  1. Maak matcha thee.
    De traditionele bereiding van matcha is een eenvoudige groene thee. Om matcha thee te maken, combineer je eenvoudig twee theelepels matcha met heet water in een mok en roer om op te lossen.
  2. Doe het in je baksels.
    Omdat het poeder is, kan matcha gemakkelijk verwerkt worden in baksels zoals muffins, scones, gezonde koekjes, en meer. Vervang een kleine hoeveelheid bloem door matcha poeder. Probeer eens matcha pannenkoeken of wafels te maken voor het ontbijt. Het poeder kleurt je baksels groen, wat leuk kan zijn voor kinderen of voor speciale gelegenheden.
  3. Meng het door je ochtend havermout of kom granola.
    Een van de gemakkelijkste manieren om matcha aan je dieet toe te voegen is door eenvoudig wat door je ontbijt te roeren.
  4. Gebruik matcha noedels.
    Zoek kant-en-klare matcha noedels (of zoek recepten op om er zelf te maken) om te gebruiken in soepen, noedelsalades, of andere leuke recepten voor een unieke en gezonde maaltijd.
  5. Geef een boost aan je groene smoothie.
    Hij is al groen, dus waarom zou je hem niet groener maken? Door een paar theelepels matcha poeder toe te voegen aan je groene smoothie recept maak je hem nog gezonder.
  6. Maak een matcha latte.
    Doe een paar theelepels matcha poeder in een kopje. Vul ongeveer een kwart van je kopje met heet water, en vul de rest aan met gestoomde melk (probeer niet-zuivel opties zoals amandel- of kokosmelk als je dat liever hebt).
  7. Doe het op je popcorn.
    Als je een leuk en gezond tussendoortje zoekt voor de filmavond, strooi dan een beetje matcha poeder over je popcorn.

Begin vandaag nog te profiteren van de mogelijke gezondheidsvoordelen van matcha. Bezoek je plaatselijke natuurvoedingswinkel en experimenteer met verschillende merken om je favoriet te vinden. Matcha poeder kan in bijna elke maaltijd verwerkt worden, dus het is gemakkelijk om met dit krachtige supervoedsel een nieuwe gezonde gewoonte te beginnen.

Groene thee als drank wordt veilig geacht in matige hoeveelheden. Leverproblemen zijn gemeld bij een kleine hoeveelheid mensen die geconcentreerde groene thee extracten namen. Hoewel er geen definitief verband is, moet je je arts raadplegen als je een voorgeschiedenis van leverziekte hebt. Groene thee en de extracten ervan bevatten veel cafeïne, dus als je gevoelig bent voor cafeïne zoek dan naar een cafeïnevrije vorm.

Bronnen:

Ook leuk

Hoe smaakt matcha poeder
Hoe smaakt Matcha nou eigenlijk?

Ben je geïntrigeerd door matcha’s gezondheidsvoordelen en unieke uiterlijk, maar aarzel je om euro’s op het drankje te laten vallen omdat je gewoon niet weet

Waarom is matcha zo duur
Waarom is Matcha zo duur?

Dus waarom is Matcha zo duur? Matcha. Een mooie, rijke en zachte drank die oplost in water en wordt gewaardeerd om zijn voedingswaarde. Maar waarom

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief