logo i love you so matcha

7 Alledaagse Tonics Die Je Lichaam Helpen Zich Aan Te Passen Aan Stress en Angst

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Overzicht

We hebben het allemaal wel eens gehad – het gevoel dat er net wat pit in onze pas ontbreekt. Gelukkig is er een natuurlijke (en smakelijke!) oplossing in je voorraadkast.

We zijn grote fans van gezonde brouwsels, of het nu immuunversterkende paddestoel-“koffie” is of slapeloosheid bestrijdende melk voor het slapengaan.

Dus in plaats van te grijpen naar een derde kop koffie voor een opkikker van energie of een slaapmutsje om te ontstressen, hebben we zeven natuurlijke tonics samengesteld met alledaagse ingrediënten die bekend staan als krachtige middelen tegen vermoeidheid, angst en stress. Denk aan: appelciderazijn, matcha, gember, en kurkuma om er een paar te noemen.

Lees verder om je nieuwe favoriete smaakvolle drankje te ontdekken.

1. Drink gember om je hersenen te scherpen en stress te verslaan

Gember heeft voordelen die verder gaan dan het op smaak brengen van je favoriete roerbakrecept of het verlichten van een van streek gebrachte maag. Deze krachtpatser plant bevat 14 unieke bioactieve verbindingen en antioxiderende eigenschappen.

Men heeft ontdekt dat deze verbindingen de cognitieve functie bij vrouwen van middelbare leeftijd verscherpen en zelfs de hersenen, volgens een studie bij ratten, kunnen beschermen tegen oxidatieve stress-gerelateerde schade.

Dierstudies hebben ook aangetoond dat gember het serotonine gehalte kan beïnvloeden en angst even succesvol kan behandelen en verminderen als benzodiazepine medicijnen.

Voordelen Van Gember:
verbeterde hersenfunctie
antioxidant ondersteuning
behandeling tegen stress

Probeer het: Brouw deze gezonde gembertonic (warm of koud) voor een dosis krachtige antioxidanten. Verse gember is de beste keuze, maar als je van plan bent supplementen te nemen, variëren de aanbevolen doses.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Gember heeft niet veel ernstige bijwerkingen. Pas alleen op dat je niet overdoseert (meer dan 4 gram) want het kan je maag irriteren.

2. Brouw maca om je hormonen in evenwicht te brengen

Macawortel wordt de laatste tijd steeds populairder – en met goede reden. Van deze inheemse Peruaanse plant is aangetoond dat ze het seksueel verlangen bij mannen verhoogt (en mogelijk ook de seksuele functie). Het heeft ook veelbelovende resultaten laten zien voor het opvoeren van trainingsprestaties bij mannelijke wielrenners.

Deze hormoonbalancer is ook een sterke supporter tegen stress. De plantaardige bestanddelen van Maca (flavonoïden genoemd) kunnen een positieve stemming bevorderen en bloeddruk en depressie verminderen (zoals aangetoond bij postmenopauzale vrouwen).

Maca Voordelen:
meer energie
evenwichtige stemming
verminderde bloeddruk en depressie

Probeer het: Meng maca poeder gewoon door je dagelijkse smoothie, kop koffie, of warme chocolademelk (hier is een lekker recept!). Je kunt ook deze Good Energy Drink proberen waarin de wortel verwerkt is. Om echt effect te zien, moet je misschien elke dag zo’n 3,3 gram drinken gedurende 8 tot 14 weken.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Maca is over het algemeen veilig voor de meeste mensen, tenzij je zwanger bent, borstvoeding geeft, of een schildklierprobleem hebt.

3. Toe aan een nieuwe oppepper? Stap over op matcha

Neem een slokje matcha voor een zuivere, jittervrije opwinding. Matcha bevat flavonoïden en L-theanine, dat van oudsher bekend is om zijn ontspannende effecten. L-theanine verhoogt de alfa frequentieband van de hersenen, waardoor de geest ontspant zonder slaperigheid te veroorzaken.

In combinatie met cafeïne kan L-theanine positieve effecten hebben op stemming en cognitie. Als je bedenkt dat matcha ook boordevol antioxidanten, vitaminen en voedingsstoffen zit, kan het een krachtig tonicum zijn om vermoeidheid te verslaan en je algehele gezondheid op te peppen.

Matcha voordelen:
positieve effecten op de stemming
bevordert ontspanning
geeft aanhoudende energie

Probeer het: Brouw een kopje matcha thee met handige theezakjes of klop deze Magic Matcha Tonic in elkaar met matcha poeder. De cafeïne in matcha is vrij sterk! Je kunt de effecten al binnen het uur voelen.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Net zoals je te veel koffie kunt drinken, is het ook mogelijk te veel matcha te drinken. Hoewel het gezonder kan zijn, blijf dan bij slechts een of twee kopjes per dag.

Lees ook: Hoe smaakt Matcha nou eigenlijk?

4. Probeer reishi voor natuurlijke verlichting van angst

Reishi paddenstoelen, bijgenaamd “de Xanax van de natuur”, zijn een geweldige natuurlijke manier om te ontstressen. Deze paddenstoel bevat de verbinding triterpene, die bekend is om zijn kalmerende eigenschappen. Hij bezit ook antikanker, ontstekingsremmende, angstremmende en antidepressieve kwaliteiten.

Deze magische paddenstoel kan ook een betere slaap bevorderen (zoals aangetoond in studies op ratten), waardoor je de hele dag meer uitgerust en geconcentreerd doorbrengt.

Reishi voordelen:
bevordert een meer rustgevende slaap
heeft antidepressieve en angstremmende eigenschappen
bezit krachtige kalmerende middelen

Probeer het: Gebruik een lepel reishi poeder om een warme, genezende tonic of thee te maken.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Hoewel onderzoek rond de voordelen van reishi’s nog ontbreekt, blijkt uit wat beschikbaar is dat ze in verband gebracht kunnen worden met leverbeschadiging. Afgezien daarvan zijn de bijwerkingen gering (zoals een maagklachten). Praat met je arts als je overweegt met deze paddenstoelen te supplementeren, want mensen die zwanger zijn of borstvoeding geven, mensen met een bloedprobleem, of iedereen die geopereerd moet worden, moeten het vermijden.

5. Grijp naar appelciderazijn om energie op te krikken

Appelciderazijn heeft toepassingen die verder gaan dan die smakelijke vinaigrette. Deze azijn kan een direct effect hebben op je bloedsuikerspiegel, en je helpen gelijkmatige energie te behouden en vermoeidheid te voorkomen. Appelciderazijn bevat ook essentiële mineralen zoals kalium, dat een direct verband heeft op ons energieniveau.

De voordelen van appelciderazijn:
regelt de bloedsuikerspiegel
houdt een gelijkmatig energieniveau in stand
kan de algehele gezondheid helpen bevorderen

Probeer het: Meng appelciderazijn gewoon in warm of koud water of probeer deze Apple Cider Vinegar Tea Tonic te maken. Na het drinken van 1 gram kun je binnen 95 minuten de effecten voelen.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Grote doses appelciderazijn kunnen enkele bijwerkingen veroorzaken, waaronder spijsverteringsproblemen, beschadigd tandglazuur, en branderige keel. Het kan ook wisselwerken met je medicijnen, dus praat met je arts als je van plan bent het regelmatig te drinken.

6. Probeer kurkuma voor algehele geestelijke gezondheid

Kurkuma lattes zijn overal op het internet te vinden, maar worden ze door de wetenschap gesteund of zijn ze alleen maar trendy? We zijn blij te kunnen melden dat kurkuma zijn populariteit waarmaakt – vooral op het gebied van de geestelijke gezondheid.

Curcumine, de bioactieve verbinding in kurkuma, wordt in verband gebracht met de behandeling van angst, depressie, en meer – mogelijk doordat het de serotonine en dopamine niveaus stimuleert. Onderzoek heeft gesuggereerd dat het eigenlijk net zo effectief kan zijn als Prozac, met veel minder bijwerkingen.

Kurkuma voordelen:
verhoogt het serotoninegehalte
kan angst en depressie helpen verlichten
kan net zo effectief zijn als antidepressiva

Probeer het: Probeer deze verfrissende ontstekingsremmende Turmeric Tonic voor eens iets anders. De resultaten zijn misschien niet onmiddellijk, maar als je het zes weken lang dagelijks 1000 milligram drinkt, kun je dan al verschil gaan voelen.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Voor het grootste deel is kurkuma veilig om te eten. Maar je kunt er beter niet te veel van eten en je ervan vergewissen dat je het van een betrouwbare bron krijgt. Hoge doses kurkuma kunnen nierstenen veroorzaken, en onbetrouwbare bronnen hebben de neiging vulstoffen te bevatten.

Leer Meer Over “Is groene thee slecht voor nierstenen?

7. Ashwagandha: Je nieuwe go-to adaptogeen

Als je niet bekend bent met dit adaptogeen, is het een goed moment om het te leren. Adaptogenen zijn natuurlijk voorkomende stoffen die ons lichaam helpen met stress om te gaan en zich eraan aan te passen.

Ashwagandha in het bijzonder is een stressbestrijdende superster. Van dit adaptogeen is aangetoond dat het angst helpt verlichten, vermoeidheid bestrijdt en cortisol niveaus verlaagt.

Ashwagandha voordelen:
vermindert het stresshormoon van het lichaam
verlicht angst
voorkomt stress-gerelateerde vermoeidheid

Probeer het: Nip aan deze Ashwagandha Tonic om gezond te slapen en stress te laten smelten. Het kan een maand duren voor je twee kopjes per dag drinkt (met 150 milligram ashwagandha) voor je de effecten voelt.

MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Er zijn niet genoeg studies om precies te zeggen wat de bijwerkingen van dit kruid zijn, maar wie zwanger is zal het willen vermijden, want het kan een vroegtijdige bevalling veroorzaken. Een ander risico van het nemen van ashwagandha is de bron. Onbetrouwbare bronnen hebben de neiging schadelijke toevoegingen te hebben.

Zoals altijd, raadpleeg eerst je arts voor je iets aan je dagelijkse routine toevoegt. Hoewel de meeste van deze kruiden, specerijen en theeën veilig zijn om te consumeren, kan te veel drinken op een dag schadelijk zijn.

Dus, met al deze geweldige stress-bestrijdende tonics om uit te kiezen, welke wil je het liefst als eerste proberen?

Ook leuk

Helpt groene thee bij gewichtsverlies
Helpt groene thee bij gewichtsverlies?

Groene thee wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, groene thee bij gewichtsverlies, vanwege zijn rijke voedingsstoffen en antioxidanten. Hoewel het onlangs in het Westen

Hoe smaakt matcha poeder
Hoe smaakt Matcha nou eigenlijk?

Ben je geïntrigeerd door matcha’s gezondheidsvoordelen en unieke uiterlijk, maar aarzel je om euro’s op het drankje te laten vallen omdat je gewoon niet weet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief