logo i love you so matcha

9 Alternatieven Voor Koffie (En Waarom Je Ze Zou Moeten Proberen)

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

9 Alternatieven Voor Koffie (En Waarom Je Ze Zou Moeten Proberen)

Koffie is voor velen het ochtenddrankje bij uitstek, terwijl anderen het om allerlei redenen liever niet drinken.

Voor sommigen kan de hoge hoeveelheid cafeïne – 95 mg per portie – nervositeit en onrust veroorzaken, ook bekend als “de kriebels”. Voor anderen kan koffie spijsverteringsstoornissen en hoofdpijn veroorzaken.

Velen houden gewoon niet van de bittere smaak of zijn uitgekeken op hun gebruikelijke kopje koffie ’s morgens.

Hier zijn 9 heerlijke alternatieven voor koffie die je kunt proberen.

1. Cichoreikoffie

Net als koffiebonen kan cichoreiwortel geroosterd, gemalen en gebrouwen worden tot een heerlijke warme drank. Het smaakt erg naar koffie, maar is cafeïne-vrij.

Het is ook een rijke bron van inuline. Deze oplosbare vezel kan helpen bij de spijsvertering en een gezonde darm ondersteunen door de groei van gunstige bacteriën te bevorderen – vooral Bifidobacteriën en Lactobacillen.

Bovendien kan het je galblaas stimuleren om meer gal te produceren, wat gunstig kan zijn voor de vetvertering.

Cichoreiwortel kun je voorgemalen en geroosterd vinden, dus het is gemakkelijk te bereiden. Zet het gewoon als gewone koffiedik – in een filterkoffiezetapparaat, Franse pers of espressomachine.

Gebruik 2 eetlepels gemalen koffie voor elke 6 ounces (180 ml) water, of pas deze verhouding aan op basis van je voorkeuren.

Houd er rekening mee dat cichoreiwortel bij sommige mensen spijsverteringsklachten kan veroorzaken. Hoewel inuline geweldig is voor je gezondheid, kan het bijwerkingen hebben zoals een opgeblazen gevoel en gasvorming.

Bovendien moet je cichoreiwortel vermijden als je zwanger bent of borstvoeding geeft, omdat onderzoek naar de veiligheid ervan onder deze omstandigheden ontbreekt.

SAMENVATTING
Cichoreiwortel smaakt naar koffie, maar is cafeïnevrij en zeer rijk aan de heilzame vezel inuline, die kan helpen bij de spijsvertering en een gezonde darm kan ondersteunen.

2. Matcha thee

Matcha is een soort groene thee die gemaakt wordt door de bladeren van de Camellia sinensis plant te stomen, te drogen en te vermalen tot een fijn poeder.

In tegenstelling tot zetbare groene thee, consumeer je het hele blad. Daarom krijg je een veel geconcentreerdere bron van antioxidanten – epigallocatechin gallate (EGCG) in het bijzonder.

Veel van de voorgestelde voordelen van matcha worden toegeschreven aan EGCG. Zo suggereren observationele studies dat regelmatig groene thee drinken je risico op hoge bloeddruk kan verminderen.

Groene thee wordt ook in verband gebracht met minder gewicht en lichaamsvet, en met een lager risico op diabetes type 2.

Matcha heeft een frisse smaak, die sommigen omschrijven als aards.

Bereidingswijze:

  1. Zeef 1-2 theelepels matcha poeder in een keramische kom met behulp van een fijnmazig zeefje.
  2. Voeg heet, maar niet kokend, water toe – de watertemperatuur moet ongeveer 160-170°F (71-77°C) zijn.
  3. Roer langzaam tot het poeder is opgelost en klop dan heen en weer. Een traditionele bamboe theeklopper, chasen genoemd, werkt het best.
  4. De thee is klaar als zich een licht schuim vormt. Je kunt ook proberen er 1 kop (237 ml) gestoomde melk of een niet-zuivel alternatief aan toe te voegen voor een romige matcha thee latte.

Omdat je het hele blad consumeert, bevat matcha gewoonlijk meer cafeïne dan gewone gezette groene thee, en soms meer dan koffie. De hoeveelheid in elke portie kan sterk variëren, met een bereik van 35-250 mg per kopje.

Meer weten over Matcha-thee

SAMENVATTING
Matcha thee levert een overvloed aan heilzame antioxidanten in een enkele portie. Afhankelijk van hoe het bereid wordt, kan het meer of minder cafeïne bevatten dan koffie.

3. Gouden melk

Gouden melk is een rijke, cafeïnevrije vervanger voor koffie.

Deze warme drank bevat verkwikkende specerijen zoals gember, kaneel, kurkuma en zwarte peper. Andere gebruikelijke toevoegingen zijn kardemom, vanille en honing.

Behalve dat het je drankje een mooie gouden kleur geeft, kan kurkuma krachtige ontstekingsremmende eigenschappen hebben, dankzij de krachtige chemische stof curcumine.

Bovendien verhoogt zwarte peper het vermogen van je lichaam om curcumine op te nemen, net als vet. Daarom kun je overwegen om voor deze drank volle melk te gebruiken tegenover vetvrije.

Je kunt een basis gouden melk bereiden in ongeveer 5 minuten. Dit is hoe:

  1. Combineer in een steelpan 1 kop (237 ml) melk of een niet-zuivel alternatief met 1/2 theelepel gemalen kurkuma, 1/4 theelepel kaneel, 1/8 theelepel gemalen gember en een snufje zwarte peper. Voeg eventueel honing naar smaak toe.
  2. Verwarm het mengsel op laag tot middelhoog vuur, onder regelmatig roeren om aanbranden te voorkomen.
  3. Giet de drank, eenmaal verwarmd, in een mok en geniet ervan.

SAMENVATTING
Gouden melk is een rijk, cafeïnevrij alternatief voor koffie dat ontstekingsremmende effecten kan hebben.

4. Citroenwater

Je ochtenddrankje omgooien hoeft niet ingewikkeld te zijn. Citroenwater is een prima manier om je dag te beginnen.

Het is calorie- en cafeïnevrij en geeft een flinke dosis vitamine C.

Als antioxidant speelt vitamine C een rol in je immuunsysteem en beschermt je huid tegen schade door de zon. Het is essentieel voor de aanmaak van collageen, een eiwit dat de basisstructuur levert voor je huid, pezen en ligamenten.

Slechts één glas citroenwater – bereid door het sap van een halve citroen (1 eetlepel of 15 ml) toe te voegen aan 1 kop (237 ml) koud water – levert 10% van je ADH voor vitamine C.

Je kunt ook andere vruchten en kruiden toevoegen voor een variëteit aan smaken – komkommers, munt, watermeloen en basilicum zijn enkele populaire opties.

SAMENVATTING
Citroenwater is een eenvoudige maar verfrissende manier om je dag gehydrateerd te beginnen en met een boost van antioxidanten.

5. Yerba Mate

Yerba mate is een natuurlijk cafeïnehoudende kruidenthee die gemaakt wordt van de gedroogde bladeren van de Zuid-Amerikaanse hulstboom, llex paraguriensis.

Als je een koffievervanger zoekt maar geen afscheid wilt nemen van je ochtendcafeïne, is yerba mate een goede keus.

Eén kopje (237 ml) bevat ruwweg 78 mg cafeïne, wat vergelijkbaar is met het cafeïnegehalte in een gemiddeld kopje koffie.

Yerba mate zit ook vol met gunstige plantaardige verbindingen die als antioxidanten werken. Sommige studies suggereren zelfs dat het hoger in antioxidanten kan zijn dan groene thee.

Bovendien bevat het verschillende mineralen en vitaminen, waaronder riboflavine, thiamine, fosfor, ijzer, calcium en vitamine C en E.

Het heeft een verworven smaak, die omschreven kan worden als bitter of rokerig. Op de traditionele manier wordt yerba mate bereid in een yerba mate kalebas en geconsumeerd door een metalen rietje, waarbij water wordt toegevoegd terwijl je het drinkt.

Om het drinken van yerba mate gemakkelijker te maken, kun je de blaadjes ook laten steepen met een thee-ei of yerba mate theezakjes kopen. In deze gevallen laat je de blaadjes gewoon 3-5 minuten in heet water trekken en geniet je ervan.

Ondanks de beweerde gezondheidsvoordelen van yerba mate, moet je het met mate drinken. Studies hebben een hoge, regelmatige inname van 1-2 liter per dag in verband gebracht met verhoogde percentages van bepaalde soorten kanker.

Meer weten over Yerba Mate

SAMENVATTING
Yerba mate levert een vergelijkbare hoeveelheid cafeïne als koffie, samen met riboflavine, thiamine, fosfor, ijzer, calcium en vitamine C en E. Het zit ook vol met antioxidanten.

6. Chai thee

Chai thee is een soort zwarte thee gemengd met sterke kruiden en specerijen.

Hoewel het minder cafeïne (47 mg) bevat dan koffie, suggereren studies dat zwarte thee toch de mentale alertheid kan verbeteren.

Zwarte en groene thee worden beide gemaakt van de Camellia sinensis plant, maar zwarte thee ondergaat een fermentatieproces, waardoor de chemische samenstelling verandert. Beide soorten lijken krachtige antioxiderende eigenschappen te hebben.

Hoewel meer onderzoek nodig is, hebben sommige observationele studies het drinken van zwarte thee in verband gebracht met een lager risico op hartziekten.

Behalve de mogelijke gezondheidsvoordelen heeft chai thee ook een robuuste smaak en een troostende geur.

Er zijn veel recepten, maar hier is een eenvoudige manier om 2 kopjes uit het niets te bereiden:

  1. Kneus 4 kardemomzaadjes, 4 kruidnagels en 2 zwarte peperkorrels.
  2. Meng in een steelpan 2 kopjes (474 ml) gefilterd water, een plakje verse gember van 3 cm, 1 kaneelstokje en de geplette specerijen.
  3. Breng het mengsel aan de kook en neem dan van het vuur.
  4. Voeg 2 eenpersoonszakjes zwarte thee toe en laat 10 minuten trekken.
  5. Zeef de thee in twee mokken en geniet ervan.

Om een chai tea latte te maken, gebruik je in het bovenstaande recept gewoon 1 kop (237 ml) melk of je favoriete niet-zuivel alternatief in plaats van water.

SAMENVATTING
Chai thee is een gekruide zwarte thee met een robuuste smaak en een bescheiden hoeveelheid cafeïne. Observationele studies suggereren dat zwarte thee je risico op hartziekten kan verlagen.

7. Rooibos thee

Rooibos of rode thee is een cafeïnevrije drank die zijn oorsprong vindt in Zuid-Afrika.

In tegenstelling tot koffie en andere theesoorten bevat rooibos weinig tannine-oxidanten, die heilzaam kunnen zijn maar ook de opname van ijzer verstoren.

Ondanks een laag tanninegehalte levert rooibos een aanzienlijke hoeveelheid andere antioxidanten.

Studies zijn uiterst beperkt. Eén proefbuisstudie suggereert dat rooibos kan helpen beschermen tegen hartziekten, terwijl een andere potentie vond voor het verminderen van kankerrisico.

Rooibos heeft een langere steiltijd dan de meeste theesoorten en overmatig steilen geeft geen bittere smaak. In plaats daarvan heeft rooibos een licht zoete, fruitige smaak.

Om een kopje voor jezelf te bereiden, gebruik je een theefilter om 1-1,5 theelepels losse rooibos tot 10 minuten te laten trekken. Eventueel kun je naar smaak citroen en honing toevoegen.

SAMENVATTING
Rooibos is een cafeïnevrije thee met een licht zoete en fruitige smaak. De thee levert veel antioxidanten en bevat weinig looistoffen, een verbinding die de ijzeropname verstoort.

8. Appelciderazijn

Appelciderazijn (ACV) wordt gemaakt door geplette appels te laten fermenteren met behulp van gist en bacteriën.

Dit proces produceert een verbinding die azijnzuur heet, en die volgens sommige studies gunstige effecten kan hebben op de insulinegevoeligheid en de bloedsuikerspiegel.

Zo ontdekte een studie dat wanneer mensen met insulineresistentie vóór een maaltijd 20 gram (0,5 eetlepels) ACV dronken, hun stijging van de bloedsuikerspiegel met 64% werd verminderd. Dit effect werd echter niet gezien bij mensen met type 2 diabetes.

Hoewel er nog niet veel bewijs is, kan ACV ook het gevoel van volheid na de maaltijd verhogen en helpen bij een bescheiden gewichtsverlies.

Een basis AVC drank combineert 1-2 eetlepels rauwe of ongefilterde appelciderazijn, 1 kop (237 ml) koud water en naar keuze 1-2 eetlepels honing of een andere gewenste zoetstof.

Drink ACV niet zonder het eerst te verdunnen. ACV bevat 4-6% azijnzuur dat je mond en keel kan verbranden. Het kan ook het tandglazuur wegslijten bij regelmatig gebruik, dus water spoelen voor en na het drinken van ACV is aan te bevelen.

SAMENVATTING
Appelciderazijn is een cafeïnevrij alternatief voor koffie dat gunstige effecten kan hebben op de bloedsuikerspiegel. Het kan zelfs helpen bij gewichtsverlies.

9. Kombucha

Kombucha wordt gemaakt door zwarte thee te fermenteren met bacteriën, gist en suiker.

Door het fermentatieproces ontstaat een symbiotische kolonie van bacteriën en gist, meestal een SCOBY genoemd.

Na de fermentatie bevat kombucha probiotica, azijnzuur en antioxidanten – die allemaal gezondheidsvoordelen kunnen hebben.

Dier- en proefbuisstudies suggereren dat kombucha je immuunsysteem kan stimuleren, het cholesterolgehalte kan verbeteren en de bloedglucosespiegel bij mensen met diabetes kan verhogen. De beweerde gezondheidsvoordelen bij mensen zijn echter grotendeels anekdotisch.

Zelf kombucha maken is niet aan te bevelen wegens een hoog risico op besmetting door schadelijke ziekteverwekkers.

Er zijn echter talloze soorten commercieel verkrijgbaar die niet evenveel risico opleveren.

SAMENVATTING
Kombucha is gefermenteerde zwarte thee die probiotica, azijnzuur en antioxidanten bevat. Veel dierstudies wijzen op mogelijke gezondheidsvoordelen, maar bij mensen zijn er weinig gedaan.

De Kern Van de Zaak

Hoewel koffie van zichzelf veel gezondheidsvoordelen heeft, is het misschien niet per se iets voor jou.

Er zijn echter genoeg andere opties. Vele bieden zelfs voordelen die koffie niet kan bieden, zoals antioxidant-rijke kruiden en specerijen, probiotica en azijnzuur.

Als je een gezond alternatief voor koffie zoekt, zijn de drankjes op deze lijst het proberen waard.

Ook leuk

Negen Kruidenthee Voor Constipatie
Negen Kruidenthee Voor Constipatie

Al eeuwenlang gebruiken mensen kruidenthee voor constipatie. Bepaalde theeën kunnen de spijsvertering stimuleren en helpen constipatie te verlichten. Constipatie is wanneer iemand minder dan drieTrusted

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief