Beste tijd om Matcha te drinken? Wat gebeurt er als je te veel matcha drinkt?

hoeveel matcha mag je drinken

We snappen het, matcha geeft je een geweldig gevoel, en je wilt weten hoeveel je kunt drinken, toch? Hoewel we hopen je daar bij te kunnen helpen, ben je er misschien nog niet helemaal.

Misschien ben je wel nieuwsgierig voordat je überhaupt aan matcha bent begonnnen, hoeveel kun je drinken? Er zijn veel veelgestelde vragen, waaronder wat er gebeurt als je te veel matcha drinkt, of welke bijwerkingen er kunnen zijn.

Sommigen zijn ook benieuwd of de cafeïne in matcha sterker is dan koffie? Hier bespreken we de belangrijkste dingen waar je op moet letten als je je matcha-keuze maakt, terwijl we ook een aantal mythes laten rusten.

Hopelijk helpen deze antwoorden in plaats daarvan om regelmatiger van matcha-thee te genieten. In feite, zoals de wetenschap ondersteunt – meerdere porties per dag.

Koop hier jouw matcha!

Bestaat er zoiets als een overdosis matcha?

Als dit in je op is gekomen, ontspan dan. Hoewel het wordt aanbevolen om het gebruik van matcha met uw arts te bespreken, is het goed om te weten dat er geen gevaren bekend zijn als u te veel matcha drinkt.

Afgezien van de zeldzame melding van een kortstondige maagklachten, zijn onderzoekers ervan overtuigd dat de sterkste bereidingen van matcha-thee, zelfs als ze meerdere keren per dag worden genoten, geen bekende risico’s met zich meebrengen.

Matcha en levergezondheid ontkracht

Dat gezegd hebbende, is een veel voorkomende zorg of matcha een gevaar voor uw lever is. Het goede nieuws is dat nee, het is niet bekend dat matcha de lever of andere organen beschadigt wanneer het wordt geconsumeerd als poeder van hele bladeren [1].

Vaak maken mensen zich in dit geval zorgen of EGCG, een catechine-antioxidant die in groene thee wordt aangetroffen, in verband kan worden gebracht met leverschade.

  • Nee! Volgens talrijke publicaties, waaronder het officiële rapport van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid, is aangetoond dat er geen algemene risico’s zijn van groene matcha-thee, of enige groene thee-infusie [1].

    Hoewel het waar is dat overmatige doses van synthetische groene theeconcentraten zorgwekkend kunnen zijn, is dat GEEN matcha groene thee.
  • Matcha is geen concentraat van groene thee. Het is een natuurlijke, traditionele bereiding van uitsluitend groene thee.

Te veel Matcha-cafeïne? Potentieel te veel Matcha-bijwerkingen?

Een van de volgende meest voorkomende problemen bij het hebben van te veel matcha, is of het mogelijk is om te overdrijven met de cafeïne. Nogmaals, het korte antwoord is nee.

  • Een enkele portie bevat ongeveer een derde van het cafeïnegehalte van een gemiddelde kop koffie.
  • Matcha-thee bevat ook een reeks stimulerende stoffen, niet alleen cafeïne, die uiteindelijk een evenwichtige reactie creëren wanneer ze worden ingenomen.

Deze omvatten de methylxanthineverbindingen en het stressverlagende complex van aminozuren zoals arginine en L-theanine. Deze gevarieerde reeks van gezonde stimulerende verbindingen helpt bij het verklaren van de energie die een hele dag lang en zonder bijwerkingen de focus verhoogt.

Bovendien wordt volgens de richtlijnen van de FDA geschat dat je elke dag meer dan 10 porties matcha-thee zou moeten consumeren voordat je de aanbevolen limiet van cafeïne overschrijdt.

Dus, in plaats te vragen hoeveel te veel is, waarom niet schakelen om erachter te komen hoeveel het beste is? Twee kopjes per dag? Drie kopjes per dag? Welke voordelen van matcha-thee je interesseert, kan heel goed beslissen.

Effectieve dosis Matcha-thee | Hoeveel Matcha voor gezondheidsvoordelen

Matcha is veilig om elke dag in kwantiteit te genieten, maar welke functie speelt kwaliteit bij de verwachte gezondheidsvoordelen? Het blijkt dat kwaliteit een grote bepalende factor kan zijn; bepaalde kwaliteiten spreken in feite over specifieke gezondheidsvoordelen.

Het is bekend dat het scala aan kwaliteiten, of ‘Grades’ van groene matcha-thee, feitelijk de chemische verschillen in het matchapoeder vertegenwoordigt en de specifieke manieren waarop de gezondheid van uw lichaam van deze thee profiteert, beïnvloedt.

De gezondheidsvoordelen van Matcha die u het meest interesseren, kunnen helpen bij het bepalen welke matcha u moet kiezen en hoeveel u elke dag kunt drinken.

Een studie uit 2018 wees uit dat van de 67 monsters matcha-thee die buiten Japan werden getest, er slechts één over prominente stressverlagende eigenschappen beschikte vanwege de verminderde aminozuren van low-grade matchathee [2].

Zorg ervoor dat u voorzichtig bent met matcha van lage kwaliteit voor dagelijks drinken, het is aan te raden om een ​​bron van premium matcha te kiezen die rijk is aan gezondheidsbevorderende stoffen.

Wees gerust, elke matcha is goed voor de gezondheid. Maar het is interessant hoe onderzoekers elke dag minimaal 2 g (2 porties) identificeerden voor bepaalde gezondheidsvoordelen, bijv. antioxiderende activiteit [3].

Als u de standaard portie van één gram (1 g) matcha-theepoeder volgt, kunnen uw gewenste gezondheidsvoordelen het meest uitgesproken worden tussen 2 à 4 porties per dag.

Als je geïnteresseerd bent in de cognitieve prestatievoordelen van matcha, of de mogelijke bescherming tegen neurodegeneratie, let dan op recent onderzoek waarin staat dat je 4 porties (4 g) matcha op één dag krijgt.

  • Het bleek dat deze dosis de snelheid van aandacht en geheugenfuncties in de menselijke testgroep verbeterde in vergelijking met controles [4].

Hoeveel matcha poeder per kopje?

Als je je afvraagt hoeveel matchapoeder per dag dat is, dat zijn 2 porties van elk 2 g of 4 porties van elk 1 g. Aangezien matcha-thee naar verluidt veilig is om zoveel te consumeren als je wilt, kun je beslissen hoe sterk je elke kop maakt en hoeveel porties je elke dag in totaal wilt nuttigen.

Kort samengevat – Wat zijn de resultaten van het dagelijks drinken van Matcha?

Matcha groene thee is een uitstekend hulpmiddel om uw gezondheid weer in handen te krijgen, of om uw best mogelijke leven te geven. Het dagelijks drinken van matcha resulteert in een merkbare stemmingsboost, geoptimaliseerde energie voor de hele dag en mogelijke voordelen zoals gewichtsverlies, gezondheid van het hart en evenwicht van het metabolisme, en zelfs onderzoek tegen kanker.

Het maakt niet uit wat je het meest interesseert, of als je van elk van deze mogelijkheden wilt profiteren, door een uitstekende matcha te kiezen, bereid je jezelf voor op succes.

En als u liever de hele dag nipt om maximale gezondheidseigenschappen te bereiken, onthoud dan dat matcha, in tegenstelling tot koffie, uw slaap minder snel verstoort.

Let op de speciale matcha-aminozuren die u helpen uw slaap op het goede spoor te houden
Dat gezegd hebbende, worden de ochtend en halverwege de middag algemeen beschouwd als de beste tijd om matcha te drinken. Wat nog belangrijker is, zorg ervoor dat u de kwaliteit kiest die het beste aansluit bij uw gezondheidsbelangen, of gewoon om die drukte elke dag aan te wakkeren.

Onze meest gebruikelijke aanbeveling is 2 à 3 porties per dag voor de gemiddelde persoon.

Meer lezen

matcha vs groene thee

Matcha Vs Groene Thee

Naast water is thee de meest gedronken drank ter wereld. Groene thee is een van de meest populaire theesoorten als een gezondheidsbewuste keuze met talloze

Waarom matcha

Waarom matcha?

We houden van veel soorten thee: delicate witte thee uit China, complexe oolong uit Taiwan, zwarte Darjeeling en robuuste, aardse Pu-erh. Maar onze favoriete drank

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief