logo i love you so matcha

Helpt groene thee bij gewichtsverlies?

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Helpt groene thee bij gewichtsverlies

Groene thee wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, groene thee bij gewichtsverlies, vanwege zijn rijke voedingsstoffen en antioxidanten.

Hoewel het onlangs in het Westen aan populariteit gewonnen heeft, wordt groene thee in de traditionele Chinese geneeskunde al lang gebruikt om tal van aandoeningen te behandelen, van hoofdpijn tot wondgenezing.

Meer recent wordt groene thee in verband gebracht met gewichtsverlies. Dit artikel gaat in op het bewijs achter deze bewering, en op de meest effectieve methoden om groene thee te consumeren om te helpen bij gewichtsverlies.

Groene Thee Bij Gewichtsverlies

De processen die het lichaam in staat stellen voedsel en drank om te zetten in bruikbare energie worden samen de stofwisseling genoemd. Groene thee kan gunstig zijn voor gewichtsverlies doordat het de stofwisseling van het lichaam helpt efficiënter te werken.

Groene thee bevat cafeïne en een soort flavonoïde die catechine heet, en die een antioxidant is. Onderzoek suggereertTrusted Source dat deze beide stoffen de stofwisseling kunnen versnellen. Catechine kan helpen overtollig vet af te breken, terwijl zowel catechine als cafeïne de hoeveelheid energie die het lichaam gebruikt kunnen verhogen.

Een review gepubliceerd in 2010 Trusted Source vond dat groene thee supplementen, die catechinen of cafeïne bevatten, een klein maar positief effect hadden op gewichtsverlies en gewichtsbeheersing.

Een recenter overzichtsartikelTrusted Source onderzocht het klinisch gebruik van groene thee om gewichtsverlies te stimuleren bij mensen met overgewicht of obesitas. Weliswaar bleek groene thee een positief effect te hebben op gewichtsverlies, maar het resultaat was niet significant, en de auteurs concludeerden dat het onwaarschijnlijk was dat het van klinisch belang was.

Er is een theoretische basis voor het voordeel van groene thee bij gewichtsverlies, en er is enig empirisch bewijs gevonden dat deze beweringen buiten een klinische omgeving ondersteunt.

Onderzoeksstudies op dit gebied hebben echter de neiging doses te gebruiken die een hoger gehalte aan catechine of cafeïne bevatten dan in een doorsnee kopje groene thee zou worden aangetroffen.

Het is belangrijk op te merken dat eventuele voordelen van groene thee voor gewichtsverlies waarschijnlijk erg klein zijn. Het effect van groene thee is niet zo gunstig als dat van andere gezonde methoden om af te vallen, zoals lichaamsbeweging, die veel grotere metabolische voordelen hebben.

Regelmatig bewegen en een gezonde voeding met veel groenten eten zijn zeer effectieve strategieën om af te vallen. Groene thee naast deze methoden gebruikt kan de positieve resultaten ervan vergroten.

Hoe groene thee te consumeren

Het drinken van tussen de 2 en 3 koppen hete groene thee gedurende de dag zou voldoende moeten zijn om het gewichtsverlies aan te vullen. De precieze hoeveelheid zal van persoon tot persoon verschillen, afhankelijk van hoeveel cafeïne ze consumeren en hun natuurlijk metabolisme.

Groene thee is er in een aantal soorten, maar voor gewichtsverlies zijn er waarschijnlijk geen grote verschillen tussen die soorten. Gewone, minimaal bewerkte groene thee heeft waarschijnlijk de rijkste voedingsstoffen behouden.

Groene thee wordt als veilig beschouwd om te consumeren. In sommige gevallen is echter voorzichtigheid geboden, want grote doses cafeïne kunnen problemen opleveren voor mensen die risico lopen op hartproblemen of met hoge bloeddruk.

Lees ook: “Eén Immuunversterkend Super-ingrediënt Op 3 Manieren Gebruikt: Groene Thee

Wat is groene thee?

Thee is er in verschillende soorten, maar ze zijn allemaal afkomstig van dezelfde plant. Groene, zwarte, witte en oolong thee worden gemaakt van de Camellia sinensis plant.

Groene thee wordt gemaakt door de bladeren van de Camellia sinensis plant te stomen. Hij ondergaat niet hetzelfde fermentatieproces dat gebruikt wordt om andere soorten thee te maken, zoals oolong of zwarte thee, zodat hij meer van de antioxidanten en voedingsstoffen die in de bladeren van de plant voorkomen behoudt.

Andere voordelen voor de gezondheid

Groene thee bevat een scala van verschillende verbindingen, waaronder:

  • B-vitamines
  • folaat
  • magnesium
  • flavonoïden
  • andere antioxidanten

Het wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder:

  • verlaging van het cholesterolgehalte
  • verbetering van de hartfunctie
  • vermindering van het risico op de ziekte van Alzheimer
  • het beheren van diabetes type 2
  • anti-kanker eigenschappen hebben

Het bewijs voor veel van deze beweringen blijft echter onovertuigend. Zo kon een overzicht uit 2009Trusted Source van het onderzoek dat de consumptie van groene thee in verband brengt met het voorkomen van kanker geen sterk bewijs vinden dat de bewering ondersteunt.

Een recenter overzicht uit 2013Trusted Source vond enig bewijs dat erop wijst dat de consumptie van groene thee het cholesterolgehalte kan verlagen. Dit was echter gebaseerd op een klein aantal kortdurende studies.

De conclusie is dat er meer langetermijnstudies van hoge kwaliteit nodig zijn om te bevestigen of groene thee heilzaam is voor welke medische aandoening dan ook.

Meenemen

Groene thee is rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten die een scala van gezondheidsvoordelen kunnen hebben. Verder onderzoek is nodig om te bepalen in hoeverre het kan helpen bij gewichtsverlies en wat de beste methode is om het te consumeren.

Groene thee is niet schadelijk, en het wordt al eeuwenlang gebruikt. Als zodanig kan het een nuttige aanvulling zijn op een gezond dieet en bewegingsregime voor gewichtsverlies en algehele gezondheid.

Ook leuk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief