Is chlorofyl water de hype waard?

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

chlorofyl water

Je hebt waarschijnlijk voor het eerst gehoord van chlorofyl ver terug in de middelbare school biologieles. Maar de laatste tijd zie je dit plantenpigment misschien opduiken in sapbars, in gebotteld water en in supplementen die allerlei voordelen aanprijzen, van ontgifting tot verhoogde energieniveaus en kankerpreventie. Maar is chlorofylwater legitiem of gewoon weer zo’n overdreven rage?

We onderzochten het onderzoek en spraken met een paar experts om hun mening te horen.

Lees ook: De voordelen van matcha

Wat is chlorofyl eigenlijk?

Hier is een kleine opfrisser voor het geval je het niet meer weet: Chlorofyl is een pigment dat van nature wordt aangemaakt door planten en algen en dat hen hun karakteristieke groene kleur geeft. Het is essentieel voor fotosynthese, het proces waarbij zonlicht wordt omgezet in energie.

Je kunt chlorofyl direct uit planten, algen en zeegroenten halen (chlorella, peterselie en spinazie bevatten allemaal aanzienlijke hoeveelheden) of via supplementen. De meeste supplementen bevatten een chlorofyl derivaat genaamd chlorofyllin – vaak vermeld als natrium koper chlorofyllin op de ingredienten lijst – dat in water oplosbaar is en beter geabsorbeerd wordt door het lichaam. Het meeste onderzoek naar de potentiële voordelen van chlorofyl voor de gezondheid is uitgevoerd met chlorofyllin.

Dus, wat zijn de potentiële gezondheidsvoordelen van chlorofyl water?

Zoals hierboven vermeld, is het onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van de consumptie van chlorofyl supplementen en chlorofyl water niet zo robuust als we zouden willen, maar er zijn artsen die het met succes hebben gebruikt met hun patiënten, en er zijn een aantal veelbelovende studies die het overwegen waard zijn.

Het kan helpen bij het binden en elimineren van zware metalen uit het lichaam.

“Ik heb gezien dat het toevoegen van chlorofyl wonderen doet bij het ontgiften,” zegt Will Cole, D.C., IFMCP, functioneel geneeskundige en lid van het mbg Collective. “Veel van mijn patiënten hebben een hoge toxiciteit aan zware metalen, en chlorofyl kan hier echt bij helpen door zijn vermogen om zware metalen te binden en ze uit het lichaam te spoelen. “*

Onderzoek naar chlorella – een microalg die grote hoeveelheden chlorofyl bevat – heeft aangetoond dat het in staat is het lichaam te ontdoen van giftige metalen en chemicaliën zoals kwik en een gezonde stofwisseling te ondersteunen, legt Abby Cannon, R.D. uit, een geregistreerde diëtiste en duurzaamheidsexpert.* Het is niet duidelijk of chlorella’s chelerende (d.w.z. zware metalen bindende) eigenschappen alleen van chlorofyl komen of van een combinatie van verbindingen.

Het zou kunnen beschermen tegen sommige ziekten.

Onderzoek suggereert dat chlorofyl veelbelovende voordelen heeft voor de gezondheid van de lever, zegt Cannon.* Studies op dieren hebben aangetoond dat chlorofylsupplementen de incidentie van levertumoren met wel 64% verminderen. Hoewel de exacte mechanismen om kanker te bestrijden onduidelijk zijn, toont vroeg onderzoek aan dat chlorofyl het risico van leverschade veroorzaakt door aflatoxinen (gevaarlijke kanker-veroorzakende verbindingen die worden geproduceerd door schimmels die aanwezig kunnen zijn in een verscheidenheid van voedingsmiddelen, waaronder pinda’s) kan verminderen door het activeren van bepaalde enzymen.* In laboratoriumstudies heeft chlorofyl ook enige belofte getoond in het helpen van het immuunsysteem bij de bestrijding van darmkankercellen.*

Het heeft antioxiderende eigenschappen.

Chlorofyl heeft ook belangrijke antioxiderende effecten, en studies tonen aan dat suppletie kan helpen bij het verminderen van oxidatieve schade veroorzaakt door bepaalde kanker-veroorzakende chemicaliën en straling.* Hoe significant deze effecten zijn is nog niet duidelijk, maar het is de reden dat sommige mensen ervoor kiezen om chlorofyl te gebruiken na het vliegen, omdat we worden blootgesteld aan verhoogde niveaus van straling tijdens vliegreizen.

Het kan fungeren als een natuurlijke deodorant.

Chlorofyl is lang gebruikt in medische settings om op te treden als een soort van “interne” natuurlijke deodorant en fecale geur te verminderen bij patiënten met colostomie zakken, en sommigen geloven dat het de algemene lichaamsgeur kan verminderen wanneer het ook intern wordt genomen. Onderzoek hiernaar is wisselend, maar één studie toonde aan dat chlorofyl supplementatie het aantal trimethylamines verminderde bij mensen met een aandoening genaamd trimethylaminurie-een aandoening die een visachtige geur veroorzaakt als gevolg van een onvermogen om trimethylamines af te breken.*

Hoewel er een aantal andere beweringen zijn gedaan over de gezondheidsvoordelen van chlorofyl, is er op dit moment gewoon niet genoeg bewijs om deze te staven.

Zijn chlorofyl waters en supplementen de moeite waard?

Hoewel het onderzoek gemengd is en veel van de bovenstaande beweringen moeten worden geverifieerd in menselijke studies, is het onderzoek veelbelovend genoeg voor zowel Cannon als Cole om het gebruik van chlorofyl water en supplementen te ondersteunen.

Momenteel zijn er een paar gebottelde chlorofyl waters op de markt, evenals een verscheidenheid aan chlorofyl supplementen die worden geleverd als poeders, capsules, of tincturen. Beiden kunnen enigszins heilzaam zijn voor je gezondheid, maar kiezen voor gebotteld chlorofyl water kan een verspilling van geld zijn (omdat je een lagere concentratie krijgt dan je zou krijgen in een supplement) – om nog maar te zwijgen over een verspilling van plastic. Dus als je mee wilt doen met de trend, is een doe-het-zelf aanpak waarschijnlijk het meest zinvol.

“Je eigen chlorofylwater maken heeft zeker de voorkeur. Vloeibare chlorofyl komt in een tinctuur, en je kunt een paar druppels toevoegen aan wat water in de ochtend. Plus, de meeste chlorofyl water komt in plastic flessen, die we willen vermijden voor onze gezondheid en de gezondheid van het milieu,” zegt Cannon.

Zowel Cannon als Cole benadrukken het belang van kwaliteit bij het selecteren van een chlorofyl supplement (of welk supplement dan ook, aangezien ze niet worden gereguleerd door de FDA). Kijk voor chlorofyl supplement merken zonder bindmiddelen of vulmiddelen. Wat vloeibare chlorofyl supplementen betreft – die het meest geschikt zijn om aan uw water toe te voegen – is Genestra’s Liquid Chlorophyll ($19.50) een goede optie.

Orale doses van 100 tot 300 mg chlorofyllin per dag in drie verdeelde doses zijn veilig gebruikt, maar je moet altijd langzaam beginnen en je weg omhoog werken, adviseert Cannon. Je kunt ook een chlorella poedersupplement nemen, dat van nature chlorofyl en een verscheidenheid aan andere voedingsstoffen bevat.* Als je op zoek bent naar een aantal van de voordelen van zeegroenten als geheel, overweeg dan mbg’s organische veggies+ mix.

En wat betreft bijwerkingen? Chlorofyl is over het algemeen veilig, er zijn geen toxische effecten gemeld in meer dan 50 jaar van klinisch gebruik, hoewel het ervoor kan zorgen dat je poep of urine een beetje donkerder van kleur wordt. Als u ervoor kiest om uw chlorofyl uit een chlorella poeder te halen, houd er dan rekening mee dat deze micro-algen ook vitamine K en jodium bevatten, dus het moet niet worden ingenomen met bloedverdunnende medicijnen, waarschuwt Cannon.

Hoe kun je je inname van chlorofyl uit volwaardige voeding verhogen.

Supplementen en trendy chlorofylwaters zijn echter niet de enige manier om je inname te verhogen. Als algemene regel geldt dat groene groenten, vooral als ze helemaal groen zijn (in tegenstelling tot groene groenten met een witachtige of lichtere kern, zoals broccoli) het hoogste chlorofylgehalte hebben. De volgende voedingsmiddelen zijn geweldige bronnen van chlorofyl:

  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Snijbiet
  • Rucola
  • Peterselie
  • Basilicum
  • Cilantro
  • Groene bonen
  • Tarwegras
  • Zeegroenten (bijv. nori, kelp)
  • Suikererwten

Conclusie over chlorofyl.

Het onderzoek naar chlorofyl is veelbelovend, maar veel ervan moet nog worden bewezen bij mensen. Het goede nieuws: Artsen hebben succes gehad met het gebruik van chlorofyl bij hun patiënten, en de bijwerkingen van chlorofyl zijn minimaal. Als u nieuwsgierig bent, probeer het eens en kijk hoe u zich voelt, en overweeg overleg met uw arts, vooral als u momenteel een ander medicijn gebruikt.

Ook leuk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief