logo i love you so matcha

Matcha tegen depressie! Zou Matcha het antwoord op depressie kunnen zijn?

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Matcha tegen depressie! Kan Matcha het antwoord zijn op je seizoensgebonden depressie?

Zou dit het antwoord kunnen zijn? Matcha tegen depressie!

Velen van ons krijgen op een bepaald moment in ons leven te maken met depressie. Ik heb mijn hele jong volwassen leven gevochten tegen vlagen van depressie, en het kan een verwarrende en slopende ervaring zijn die iedereen op elk moment kan overkomen.

Met de juiste zorg en begrip kan depressie op een effectieve, holistische manier behandeld worden, te beginnen met onze inwendige gezondheid.Het goede nieuws is dat er een natuurlijke behandeling kan zijn om ons op ons best te blijven voelen — Matcha tegen depressie.

Niet alleen is Matcha tegen depressie heeft zo veel gezonde voordelen. Alleen al de routine van het bereiden van matcha lijkt het evenwicht van het zenuwstelsel te ondersteunen. Door een ochtendritueel te creëren, herinneren we ons lichaam eraan dat we niet in de vecht-of-vluchtstand staan, zoals onze snelle maatschappij ons heeft geleerd aan te nemen. Hoewel, het aminozuur L-theanine (gevonden in matcha) verlicht angst en depressie op een nog kleiner niveau.

L-theanine en GABA (gamma aminoboterzuur) werken samen om de afgifte van hormonen die in de hersenen vuren af te remmen. En het lage cafeïnegehalte in matcha geeft aanhoudende, geen crash energie, wat ook kan helpen om het risico op depressie te verlagen. Vandaag ga je hier beter toegerust weg om die winter- (lente-, zomer-, en herfst-…) blues te bestrijden!

De Kracht Van Routine

De tijd die ik thuis doorbracht tijdens de pandemie deed me vervallen in niet-ondersteunende gewoonten zoals iets te veel ijs eten, te laat opblijven, en dan weer te laat uitslapen. Met ingang van dit nieuwe jaar wist ik dat het tijd was om een nieuwe routine op te pakken en meer aan zelfzorg te doen.

Ik heb altijd geweten dat een ochtendroutine mijn geestelijke gezondheid kan ondersteunen, het vergde alleen wat discipline om er weer in te komen. Hier is hoe routine de geestelijke gezondheid ondersteunt: het begint je dag goed, reserveert hersenkracht voor toekomstige besluitvorming, en vermindert angst door voorspelbare situaties te creëren.

Het belangrijkste is echter om uit te zoeken welke ochtendroutine voor jou het beste werkt. Of het nu kan zijn dat je je dag begint met zestig minuten lichaamsbeweging of met tien minuten meditatie, het is belangrijk dat je doet wat je een goed gevoel geeft en je geest en lichaam voorbereidt op de komende dag.

Aminozuur L-theanine en Neurotransmitters

Voordat ik onderzoek deed naar L-theanine, was ik me totaal niet bewust van het krachtige gehalte ervan in mijn geliefde matcha. L-theanine is een aminozuur waarvan bekend is dat het bij inname ontspanning bevordert. Het is het overheersende aminozuur in groene thee, en het neemt in concentratie toe in thee van de hoogste kwaliteit. L-theanine is ook het bestanddeel dat matcha zijn rijke, umami smaak geeft.

L-theanine werkt hard bij de omvorming van gamma aminoboterzuur, ook bekend als GABA. (Ken je dit nog van de biologieles op de middelbare school? (Ken je dit nog van de biologieles op de middelbare school?) GABA blokkeert hersensignalen, of neurotransmissie, om het zenuwstelsel af te remmen en angst te verlichten. L-theanine en GABA werken samen om liefhebbers van matcha een alerte ontspanning, verhoogde concentratie en minder angst te bezorgen.

Dus L-theanine en GABA klinken je nu misschien als (minder) vreemde ideeën in de oren, maar ik weet zeker dat je wel eens gehoord hebt van de neurotransmitters dopamine en serotonine. O, zoete, zoete dopamine. Dopamine is de neurotransmitter die geassocieerd wordt met plezier en beloning. (Ja, ik bedoel de grote O). Serotonine is de neurotransmitter die geassocieerd wordt met geluk en stemmingsstabilisatie. Een studie toont aan dat consumptie van matcha de aanmaak van deze beide waardevolle neurotransmitters ondersteunt.

CAFFEINE

Belangrijker is dat de voordelen van cafeïne bij de behandeling van depressie bijzonder opmerkelijk zijn. Een meta-analyse van cafeïneconsumptie en depressie toonde aan dat cafeïneconsumptie het risico op depressie verlaagt. Dus, drink op!

Hier komt het op neer. Je bent hier omdat je ook van matcha houdt (en je bent ook een mens met emoties die moeilijk te hanteren zijn in een wereld die voortdurend verandert). We hebben geleerd dat een gezonde routine echt ondersteunend is voor een gezonde geest. L-theanine is het badass ingrediënt in matcha dat ons minder angstig doet voelen en aanhoudende, alerte energie geeft. En, we moeten ons echt niet slecht voelen als we cafeïne drinken om ons beter te voelen. De wetenschap is er.

Ook leuk

is matcha keto vriendelijk?
Is Matcha thee Keto vriendelijk?

Als je het afgelopen jaar zelfs maar de lucht hebt ingeademd in de buurt van iemand in de wellnesswereld, heb je waarschijnlijk al eerder het

groene thee voordelen
10 bewezen voordelen van groene thee

Van groene thee wordt gezegd dat het een van de gezondste dranken ter wereld is. Het zit vol met antioxidanten die vele gezondheidsvoordelen hebben, waaronder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief