logo i love you so matcha

Matcha Thee CafeïNE Begrijpen – Waarom Het de Sterkste Groene Thee Is

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Matcha Thee CafeïNE

Hoe bekend ben je met matcha?

Woordspelingen terzijde, matcha is een echt interessante en smaakvolle theesoort. Het kan ook een geweldige bron van cafeïne-energie zijn, en daarom genieten we bij Zest Tea zo van matcha! In deze gids schetsen we wat matcha thee is, hoe je hem maakt, wat je van de smaak kunt verwachten, en vooral, matcha thee cafeïNE begrijpen.

Wat Is Matcha Groene Thee?

Matcha is een Japanse groene theesoort die gemaakt wordt van de Camellia sinensis plant. Deze plant brengt talloze soorten voort – sommige zijn geweldig voor zwarte thee, andere voor groene thee, en sommige die in Japan verbouwd worden zijn het beste voor matcha.

Er zijn twee belangrijke dingen die matcha thee onderscheiden van gewone groene thee:

  • De groene theeplanten worden in de schaduw gekweekt, waardoor de smaak, het gehalte aan L-theanine en de cafeïne veranderen,
  • Eenmaal geoogst en gedroogd worden de nerven en steeltjes verwijderd, daarna wordt het theeblad tot een fijn poeder vermalen.

Dus in plaats van theebladeren in water te laten weken om een groene thee te maken, moet je met matcha de thee in poedervorm direct in water kloppen. Je kunt het bijna zien als het zetten van een instant koffie.

Traditioneel wordt alleen de hoogste graad matcha als thee geconsumeerd, tijdens een Japanse theeceremonie. Deze kwaliteit van matcha staat bekend als ceremoniële kwaliteit, terwijl lagere kwaliteiten gebruikt worden voor culinaire doeleinden, b.v. bakrecepten, of het op smaak brengen en kleuren van voedsel.

Een interessant feit is dat, hoewel matcha het meest bekend is als een Japanse theesoort, de oorsprong eigenlijk in China ligt!

Matcha Smaak

Matcha heeft een rijke, groene en grasachtige smaak. Vergeleken met gewone groene thee is de smaak levendiger. Deze theesoort kan ook een samentrekkende kwaliteit en lichte bitterheid hebben, hoewel de textuur meestal zijdezacht is met microschuim bovenop (als je het goed opklopt).

Verschillende merken zullen hun matcha soms op smaak brengen om een nieuwe smaak te creëren. Vanille, bosbes, citroen… er zijn eindeloos veel smaakcombinaties die aan matcha toegevoegd kunnen worden om er een lekkere smaak aan te geven. En dan is er ook nog de matcha latte, waarbij je in plaats van espresso een sterk shot matcha gebruikt met hete schuimige melk.

Ingrediënten en Voedingswaarde

Matcha is een caloriearme drank, net als andere theesoorten. Een gemiddelde groene thee van matcha bevat slechts 3 calorieën, 0 koolhydraten, en 1 gram vezels. Matcha poeder is ook een bron van ijzer, vitamine C en vitamine A, hoewel in zeer kleine hoeveelheden per portie.

Als je matcha drinkt, krijg je ook water binnen om je lichaam te rehydrateren en talrijke andere voedingsbestanddelen, waaronder polyfenolen en het antioxidant aminozuur L-Theanine. Matcha is hoger in zowel cafeïne als dit belangrijke aminozuur dan gewone groene theebladeren. Samen hebben ze een synergetisch effect, wat betekent dat ze samenwerken.

Het cafeïnegehalte in matcha geeft energie, terwijl de L-Theanine zorgt voor kalmte, concentratie en productiviteit. Dit aminozuur dat van nature in de theeplant voorkomt kan de energiestoot ook afremmen, voor een vlottere en langdurige productiviteit.

Voordelen voor de gezondheid

Matcha is rijk aan antioxidanten die talloze voordelen hebben voor je lichaam.

  • Een studie naar de stressverlagende effecten van matcha vond dat het ook angstniveaus aanzienlijk verlaagde.
  • Het drinken van matcha verbeterde de vetoxidatie bij vrouwen als het vóór een stevige wandeling van 30 minuten werd genuttigd.
  • Er zijn aanwijzingen dat matcha beschermt tegen cognitieve achteruitgang bij ouderen.

De gezondheidsvoordelen van matcha hangen nauw samen met die van alle groene thee, dus als je meer wilt weten over gezondheidsvoordelen, bijwerkingen, EGCG en antioxidanten, lees dan ons artikel “10 Voordelen van Matcha waardoor je het elke dag wil drinken”.

CAFEÏNEGEHALTE VAN MATCHA GROENE THEE

Het drinken van een 8-ounce portie matcha, gemaakt met 1 schepje (2 gram/half theelepeltje) matcha poeder, levert ruwweg 70mg cafeïne.

Matcha vs Gewone Groene Thee

Gewone groene thee bevat gemiddeld 25mg per gebrouwen kopje (8oz). Dit is minder dan matcha, omdat de theebladeren verwijderd worden, in plaats van in de drank gemalen, en ze meestal niet in de schaduw gekweekt worden.

Matcha vs Koffie en Energiedrankjes

Een standaard kopje koffie bevat 96mg cafeïne en een shot espresso (1oz) bevat 64mg.7 Energiedranken variëren, maar ze zijn meestal meer dan koffie of ongeveer evenveel.

Het grootste verschil zijn de voedingsstoffen – koffie en energiedrankjes missen L-Theanine voor een soepele, voorbereide energieboost. Energiedrankjes bevatten vaak ook veel suiker. Dit leidt tot een grotere energiecrash dan je met matcha zou krijgen.

Voor welzijn wint matcha hands-down, ook al is de cafeïne boost iets lager.

Zest Hoge CafeïNE Groene Thee

Zest theeën zijn hoger dan matcha en koffie als het op cafeïne aankomt. Hoewel we momenteel geen matcha groene thee te bieden hebben, levert het drinken van onze hoge cafeïne groene thee tot 135mg cafeïne per drank.

Hoe Matcha thee maken

Het is een eenvoudig proces, zij het niet zo eenvoudig als een standaard groene thee.

Doe een halve theelepel of 1 schepje matcha poeder in je kopje,
Begin met een klein scheutje water en gebruik je garde om het poeder ermee te combineren, tot er geen klontjes meer zijn,
Giet er je hete water bij en klop krachtig om het water en het poeder met lucht te vermengen tot zich een goed schuim vormt.

3 Tips Om Het Beste Kopje Matcha Te Maken

Als je je kopje matcha naar een hoger niveau wilt tillen, helpen deze drie tips je daar te komen.

Watertemperatuur

Gebruik heet water om je matcha te kloppen, maar geen kokend water! De sleutel is dat je water gebruikt dat ruwweg 80°C/176°C is. Zo voorkom je dat je de matcha schroeit en de bittere smaken versterkt.

Gebruik een thermometer als je precies wilt zijn, of wacht gewoon een paar minuten tot je water is afgekoeld nadat het het kookpunt bereikt heeft.

Zeven

Door het poeder te zeven raak je de klontjes kwijt die zich zelfs bij matcha van hoge kwaliteit kunnen vormen. Je ziet misschien na verloop van tijd meer klontjes ontstaan, waar de matcha aan vocht is blootgesteld. Zeef je matcha dus in je kopje, zodat het gladder is en gemakkelijker te kloppen.

Kloppen

We raden aan voor je matcha een bamboe garde te gebruiken in plaats van een elektrische metalen garde. Bamboe geeft geen smaak af aan je kopje matcha, het beschadigt je matcha kom niet, en het geeft je meer controle over het schuim dat je maakt. De sleutel is dat je een zigzag beweging gebruikt in plaats van een cirkelvormige beweging. En ja, je arm zal daarna pijn doen… maar het is het waard!

FAQS

Is Matcha Sterker Dan Koffie?

Wat smaak betreft hebben zowel matcha als koffie een sterke smaak en bitterheid, maar ze zijn toch heel verschillend. Wat cafeïne betreft, heeft matcha groene thee minder dan een standaard kopje koffie, maar meer dan een enkel shot espresso.

Zit ER CafeïNE in Matcha Thee?

Ja! Matcha bevat meer cafeïne dan de meeste groene theeën. Het heeft ruwweg 70mg cafeïne per portie.

Is Matcha CafeïNE Slecht?

Nee, het cafeïnegehalte in een kopje matcha is veel minder dan de door de FDA aanbevolen dagelijkse limiet van 400mg.8 Bovendien bevat matcha L-Theanine, een natuurlijk aminozuur dat de effecten van cafeïne verzacht en verlengt. Je krijgt dus niet de kriebels en crash die je normaal bij een energiedrank of koffie met veel cafeïne zou verwachten.

Is Matcha Poeder Hoog in CafeïNE?

Ja, matcha poeder is hoog in cafeïne. Er zit ruwweg 70mg cafeïne in een portie matcha groene thee, vergeleken met een standaard groene thee die 28mg bevat en zwarte thee die 47mg bevat. Vergeleken met een kop koffie of Zest High Caffeine Tea heeft matcha echter minder mg cafeïne per portie.

Ook leuk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief