Matcha Vs Groene Thee

matcha vs groene thee

Naast water is thee de meest gedronken drank ter wereld. Groene thee is een van de meest populaire theesoorten als een gezondheidsbewuste keuze met talloze gezondheidsvoordelen. De kans is ook groot dat als je van groene thee houdt, je waarschijnlijk ook van matcha houdt. Velen hebben gehoord over groene thee, maar de laatste jaren is matcha, ook wel bekend als de superieure vorm van groene thee, enorm in populariteit gestegen (en met goede reden).

Aangezien matcha een thee is die onder dezelfde paraplu valt als groene thee, hebben gezondheidswerkers, voedingsdeskundigen en zelfs gezondheidsbewuste beroemdheden alle voordelen van groene thee benut door de oude bereiding van matcha.

Consumptie van matcha is niet alleen een trend, het vertegenwoordigt in feite een radicale verschuiving in de manier waarop mensen hun gezondheid benaderen. Wat ooit honderden jaren aan Japanse tafels werd genoten, heeft zich nu over de hele wereld verspreid. Matcha, met andere woorden een groene thee in poedervorm, wordt nu in dranken, voedingsmiddelen en zelfs huidverzorgingsproducten verwerkt.

Deze bron deelt een populaire manier om matcha te gebruiken: “Met 10 keer meer antioxidanten dan gewone groene thee, ging het geleidelijk over van simpelweg gecombineerd met water tot verkoop in natuurvoedingswinkels als superfoodingrediënt voor gebruik bij bakken en desserts.”

Mensen worden creatief met de manier waarop ze matcha gebruiken, met een groeiende populariteit die waarschijnlijk niet snel zal vertragen.

Het verschil tussen matcha en groene thee

De bereiding

Zoals gezegd komen matcha en groene thee van dezelfde theeplant en hebben ze veel overeenkomsten. Simpel gezegd, matcha is een meer geconcentreerde vorm van groene thee en biedt daarom nog meer natuurlijke gezondheidsvoordelen van groene thee.

Waar groene thee wordt gemaakt door groene theeblaadjes in heet water te weken, onderscheidt matcha zich doordat het wordt bereid via een totaal uniek proces. Het begint allemaal met de groene theebladeren die voor matcha worden gebruikt, die de laatste 3 weken van de oogst in de schaduw worden bewaard om hun chlorofyl- en L-theanine-gehalte te verhogen. Deze dichtere, voedzamere samenstelling helpt bij de smaak en gezondheidsvoordelen wanneer matcha wordt geconsumeerd, waar in tegenstelling tot groene thee de theebladeren tot poeder worden vermalen en het hele theeblad wordt geconsumeerd. Dat betekent dat matcha-drinkers profiteren van een meer geconcentreerde hoeveelheid voedingsstoffen en antioxidanten in vergelijking met gewone groene thee.

Volgens een wereldberoemde leider en pionier op het gebied van integratieve geneeskunde, Dr. Andrew Weil, zijn hier de details van de matcha-bereiding:

“Voor matcha-thee bedekken boeren, in tegenstelling tot de meeste andere vormen van groene thee, de planten met zwaar schaduwdoek voor drie weken voor de oogst in mei. Hierdoor krijgen de nieuwe scheuten grotere, dunnere bladeren met een betere smaak en textuur. Het oogsten gebeurt met de hand, en alleen de jongste, kleinste bladeren worden geselecteerd voor de beste kwaliteit matcha. Boeren stomen de bladeren kort om de gisting te stoppen, drogen ze en verpakken ze in balen voor koude opslag. Door veroudering wordt de smaak van de thee verdiept, die na zes maanden optimaal wordt.”

De gezondheidsvoordelen + voedingswaarden

Dus wat maakt matcha precies zo gezond? Een studie wees uit dat matcha tot 137 keer meer antioxidanten bevat dan een laagwaardige variant van gebrouwen groene thee. Niet alleen dat, maar Matcha heeft tot drie keer meer antioxidanten dan andere hoogwaardige theesoorten. Antioxidanten zijn belangrijk om het immuunsysteem te versterken en kunnen helpen beschermen tegen veel ziekten.

In 2015 is er nog een studie gedaan op basis van het voedingspatroon van 90.000 Japanners. De studie concludeerde dat degenen die de meeste groene thee dronken, de laagste sterftecijfers door alle oorzaken hadden.

Met wortels in de Chinese geneeskunde, wordt lang aangenomen dat groene thee en matcha genezende eigenschappen hebben wanneer ze worden geconsumeerd. Modern onderzoek ondersteunt dit en ondersteunt voordelen zoals het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte. Matcha en groene thee kunnen het vermogen van uw lichaam ondersteunen om zich tegen kanker te beschermen en worden zelfs als hart-gezond voedsel beschouwd.

Matcha en groene thee bevatten ook grote hoeveelheden catechines waarvan bekend is dat ze een positieve invloed hebben op het gewichtsverlies. Een studie verdeelde gezonde Japanse mannen met een vergelijkbare BMI en middelomtrek in twee groepen. Gedurende een periode van 12 weken had de ene groep 690 mg catechines ingenomen en de andere groep 22 mg catechines.

De resultaten gaven aan dat BMI, lichaamsgewicht en middelomtrek allemaal afnamen in de 690 mg catechine-groep in vergelijking met de 22 mg-groep.

Dus, hoeveel catechines zitten er in matcha en groene thee? Matcha heeft 134 mg, terwijl groene thee slechts 63 mg per gemiddelde portie bevat. Dus hoewel zowel matcha als groene thee een positieve invloed kunnen hebben op het gewichtsverlies, kan het verhoogde aantal catechinen in matcha veel grotere gezondheidsvoordelen hebben in vergelijking met losse groene thee.

Er zijn ook andere antioxidanten in matcha en groene thee die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen bieden.

Polyphenols: Tannins

Matcha – 99mg
Green Tea – 7mg

Amino Acids: L-Theanine

Matcha – 45mg
Green Tea – 3mg

Het uiterlijk

Groene thee wordt geleverd in de vorm van theezakjes, terwijl matcha een poedervorm is waarmee men het hele groene theeblad kan consumeren – waardoor 100% van de gezondheidsvoordelen wordt geoogst.

Heb je je ooit afgevraagd wat matcha zijn mooie en levendige groene kleur geeft? Het antwoord komt van een concept dat velen al in hun lagere schooljaren hebben geleerd: chlorofyl. Bij fotosynthese is chlorofyl verantwoordelijk voor de opname van licht. Het is wat planten er groen uit laat zien. Matcha bevat vijf keer meer chlorofyl dan gewone groene thee.

Volgens deze bron ondersteunt chlorofyl het immuunsysteem, verbetert het de leverontgifting, versnelt het de wondgenezing, verbetert het de spijsvertering en de gewichtscontrole en beschermt het de huid. Hoewel chlorofyl ook betrokken is bij groene thee, is matcha meer geconcentreerd, wat nog meer gezondheidsvoordelen biedt voor chlorofyl.

Over het algemeen hebben matcha en groene thee overeenkomsten, maar een kom matcha biedt ongeveer 10x de voordelen van een glas groene thee. Dus als je op zoek bent naar een snellere manier om gezondheidsvoordelen te behalen zonder meerdere kopjes thee te consumeren, dan is matcha waarschijnlijk de juiste keuze voor jou.

Veel onderzoeken hebben ook aangetoond dat het gedurende 3 maanden dagelijks consumeren van matcha een gezonde cognitieve functie kan ondersteunen, de natuurlijke ontgifting van je lichaam kan ondersteunen en de natuurlijke snelheid van thermogenese van het lichaam (de snelheid van calorieverbranding) kan verhogen. Het handhaven van een gezonde levensstijl is natuurlijk ook erg belangrijk om deze gezondheidsvoordelen verder te maximaliseren. We raden 2-3 porties matcha per dag aan.

Schaf hier jouw favoriete matcha aan!

Meer lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief