logo i love you so matcha

Moet je ’s avonds groene thee drinken?

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Moet je 's avonds groene thee drinken

Groene thee is een populaire drank met veel gezondheidsvoordelen.

Een nieuwe trend is om het ’s avonds te drinken. Voorstanders zweren dat het hen helpt een betere nachtrust te krijgen en uitgeruster wakker te worden.

Maar ’s avonds thee drinken brengt enkele nadelen met zich mee en is misschien niet voor iedereen weggelegd.

Dit artikel helpt je beslissen of ’s avonds groene thee drinken je ten goede kan komen.

Voordelen van ’s avonds groene thee drinken

Groene thee bevat verschillende heilzame plantaardige verbindingen. Het ’s avonds drinken ervan kan niet alleen je slaap verbeteren, maar ook een paar extra gezondheidsbevorderende eigenschappen bieden.

Heilzame bestanddelen in groene thee

Groene thee is afkomstig van de bladeren van de Camellia sinensis plant, die geladen zijn met heilzame plantaardige verbindingen.

Deze zijn onder te verdelen in drie hoofdcategorieën:

  • Catechinen. Deze groep antioxidanten omvat epigallocatechine gallaat (EGCG) en epigallocatechine (EGC). Men denkt dat ze de belangrijkste reden zijn achter de krachtige geneeskrachtige eigenschappen van groene thee.
  • Cafeïne. Dit stimulerende middel zit ook in koffie, chocolade en andere theeën. Het kan de zenuwcelwerking bevorderen, waardoor je stemming, reactiesnelheid en geheugen verbeteren.
  • Aminozuren. Het meest overvloedige aminozuur in groene thee is theanine, waarvan gedacht wordt dat het de hersenfunctie verbetert, stress vermindert, en ontspanning bevordert.

Deze verbindingen werken samen voor de vele gezondheidsvoordelen die aan groene thee worden toegeschreven, waaronder een betere hersenfunctie, gewichtsverlies, mogelijke bescherming tegen kanker, en een lager risico op diabetes type 2 en hartziekten.

Effect op de slaap

Groene thee kan ook de kwaliteit en kwantiteit van de slaap helpen bevorderen.

Van theanine wordt aangenomen dat het de belangrijkste slaapbevorderende stof in groene thee is. Het werkt door stress-gerelateerde hormonen en neuronopwinding in je hersenen te verminderen, waardoor je hersenen zich kunnen ontspannen.

Zo zijn er aanwijzingen dat het drinken van 3-4 kopjes (750-1.000 ml) cafeïne-arme groene thee gedurende de dag vermoeidheid en niveaus van stress markers kan verminderen, en ook de slaapkwaliteit kan verbeteren.

Dat gezegd hebbende, hebben geen studies het effect onderzocht van het uitsluitend ’s avonds drinken van groene thee.

SAMENVATTING
Groene thee bevat verschillende heilzame plantaardige verbindingen die in verband gebracht zijn met verschillende gezondheidsvoordelen. Vooral het gehalte aan theanine kan je helpen ontspannen en de kwaliteit van je slaap verbeteren.

Nadelen van ’s avonds groene thee drinken

Het drinken van groene thee ’s avonds heeft ook een paar nadelen.

Bevat cafeïne

Groene thee bevat wat cafeïne. Dit natuurlijke stimulerende middel bevordert een toestand van opwinding, alertheid en concentratie, terwijl het gevoelens van vermoeidheid vermindert – allemaal dingen die het in slaap vallen kunnen bemoeilijken.

Een kop (240 ml) groene thee levert ongeveer 30 mg cafeïne, of ongeveer 1/3 van de cafeïne in een kop koffie. De grootte van het effect van cafeïne hangt af van je individuele gevoeligheid voor deze stof.

Omdat de effecten van cafeïne pas na 20 minuten kunnen optreden en ongeveer 1 uur hun volledige werking bereiken, kan het drinken van cafeïnehoudende groene thee ’s avonds je vermogen om in slaap te vallen belemmeren.

Hoewel er aanwijzingen zijn dat de theanine in groene thee de stimulerende effecten van cafeïne tegengaat, kunnen mensen die gevoelig zijn voor cafeïne toch slaapstoornissen ondervinden, afhankelijk van de hoeveelheid groene thee die ze consumeren.

Daarom kunnen mensen die bijzonder gevoelig zijn voor cafeïne baat hebben bij het drinken van een cafeïne-arme groene thee. Het weken van je thee in water op kamertemperatuur – in plaats van kokend water – kan ook helpen het totale cafeïnegehalte te verminderen.

Kan het ’s nachts wakker worden verhogen

Het drinken van vocht voor het slapengaan kan je behoefte om ’s nachts te plassen vergroten.

Midden in de nacht moeten opstaan om naar het toilet te gaan kan je slaap onderbreken, waardoor je je de volgende dag moe voelt.

Nachtelijk plassen is vooral waarschijnlijk als je minder dan twee uur voor het slapengaan vocht drinkt en cafeïnehoudende of alcoholische dranken drinkt, waarvan de diuretische werking de urineproductie kan verhogen.

Tenslotte is er momenteel geen bewijs dat het drinken van groene thee ’s avonds gunstiger is voor de slaap dan het drinken ervan gedurende de dag. Daarom is het misschien beter om het in de loop van de dag te drinken, of minstens twee uur voor het slapengaan.

SAMENVATTING
Groene thee bevat wat cafeïne, wat het inslapen kan bemoeilijken. Het drinken van deze thee voor het slapengaan kan er ook toe leiden dat je ’s nachts moet plassen, wat je slaap kan onderbreken, waardoor je je ’s morgens moe voelt.

Waar het op neerkomt

Groene thee kan een scala van gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een betere slaap.

Maar als je het ’s avonds drinkt, vooral in de twee uur voor het slapengaan, kan het moeilijker zijn om in slaap te vallen. Het kan ook leiden tot meer nachtelijk plassen, wat je slaapkwaliteit verder kan verminderen.

Daarom kan het beter zijn deze drank overdag en in de vroege avonduren te drinken. Dit zal de gunstige gezondheids- en slaapbevorderende effecten van groene thee maximaliseren en de negatieve beperken.

Ook leuk

waar smaakt matcha naar
Waar smaakt matcha naar?

Ben je geïntrigeerd door matcha’s gezondheidsvoordelen en unieke uiterlijk, maar aarzel je om dollars op het drankje te laten vallen omdat je gewoon niet weet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief