logo i love you so matcha

Wanneer Is de Beste Tijd Om Matcha Te Drinken?

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Wanneer Is de Beste Tijd Om Matcha Te Drinken

Matcha’s unieke en opmerkelijke gezondheidsbevorderende eigenschappen zijn onbetwistbaar, maar dat betekent niet dat je het steeds kunt drinken. Matcha thee is krachtig en bevat veel verschillende soorten voedingsstoffen. Dit is een beknopte gids om te regelen wanneer de beste tijd om matcha te drinken en hoeveel Matcha je drinkt, zodat je het meeste uit deze verbazingwekkende thee kunt halen.

Onderzoek heeft bewezen dat Matcha groene thee de stofwisseling verbetert en ook het vetverbrandend vermogen van het lichaam. Het helpt je fit te blijven en maakt je meer geconcentreerd op je werk, op je studie, eigenlijk op alles wat je doet. Matcha helpt bij het verwijderen van giftige stoffen uit je lichaam en maakt je van binnenuit gezonder.

Bedenk dat de tijdstippen waarop je Matcha drinkt afhangen van het doel waarvoor het gedronken wordt. Sommige mensen drinken bijvoorbeeld Matcha om af te vallen, terwijl anderen het drinken om de concentratie te verbeteren. Sommige mensen consumeren Matcha voor de antioxidanten, terwijl anderen Matcha liever gewoon drinken voor de enorme hoeveelheid vitaminen en voedingsstoffen. Weer anderen drinken Matcha voor de energieboost.

De beste tijden om Matcha groene thee te drinken.

Voor de lichaamsbeweging

Wie een kopje of twee Matcha drinkt voor hij aan zijn dagelijkse lichaamsbeweging begint, doet het precies goed. Het is de perfecte manier om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je trainingen haalt, uit het harde werk dat je erin steekt.

Een studie gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition constateerde dat het nuttigen van groene thee het vermogen van het lichaam om calorieën te verbranden drastisch verhoogt, tot 35-43%, en dat Matcha je fysieke uithoudingsvermogen tot 24% kan verhogen. Dit alles, en geen caffeïne crash.

Vóór het werk

Om hierop in te gaan, een vraag; Waarom werd Matcha duizend jaar geleden naar Japan gebracht?

Het antwoord; het werd naar Japan gebracht voor de monniken, vanwege de opmerkelijke voedingseigenschappen die Matcha bevat om de concentratie te bevorderen. Tijdens lange uren van meditatie dronken Zen monniken Matcha om geconcentreerd en toch kalm te blijven. Tegenwoordig wordt het moderne leven vaak zo door stress verstoord, dat we zelden volledig uitgerust zijn. Matcha helpt stress te verlichten door zijn actieve bestanddeel “L-theanine”. Dit wekt op natuurlijke wijze alfagolven in de hersenen op, die een toestand van ontspannen alertheid opwekken. Heel nuttig bij het omgaan met de complexiteit van de moderne werkplek.

Alsof dit nog niet genoeg is, kan het drinken van Matcha je vermogen om nieuwe informatie op te nemen en vast te houden verbeteren.

Als een middag ‘Pick Me Up’

Beschouw Matcha als een energiedrank die heel langzaam energie in je bloedbaan vrijgeeft. Dit betekent dat regelmatige Matcha drinkers een energieboost ervaren die de hele dag aanhoudt. Vroege onderzoekers schreven dit toe aan de cafeïne in Matcha. Maar moderne studies hebben ontdekt dat het eigenlijk de mix van gezonde natuurlijke eigenschappen is die verantwoordelijk is voor de langzame afgifte van energie.

De tijden om te vermijden

Het is het beste om op deze tijden te vermijden, zodat je maximaal van de voordelen van Matcha kunt genieten:

  • Drink je Matcha niet heel vroeg in de ochtend.
  • Vermijd het drinken van Matcha op een lege maag. Het kan leiden tot maagklachten.
  • Drink Matcha thee niet tegelijk met je hoofdmaaltijden, want dat kan de opname van vitamine B1 in je lichaam verminderen, wat leidt tot een aandoening die Beriberi heet.
  • Na 17.00 uur ’s avonds, vanwege de cafeïne. Cafeïne blijft tot 5 uur in de bloedbaan.

Bedenk echter dat we allemaal verschillend zijn. Neem nota van de aanbevelingen in dit artikel, maar zoek uit wat voor jou werkt. Sommige mensen kunnen Matcha ’s avonds laat of ’s morgens vroeg drinken en zich volkomen goed voelen.

Ook leuk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief