logo i love you so matcha

Warme vs. koude Matcha: Ultieme Gids over Matcha temperatuur

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Warme vs. koude Matcha

Matcha is een zeer populaire drank vanwege zijn heilzame eigenschappen en unieke smaak. Matcha is een echte superfood en een voorraadkamer van essentiële vitaminen en antioxidanten. Om van de gezondheidsvoordelen en de zoete, romige smaak te kunnen genieten, moet matcha op de juiste manier worden gezet. Lees onze gids over de brouwtemperatuur van matcha en zie wat beter warme vs. koude matcha thee is.

Warme vs. koude matcha, wat is beter? Moet je matcha warm of koud drinken? Om het meeste uit de drank te halen (betere concentratie, slaap, gewichtsverlies, betere bloedsomloop), moet je matcha warm drinken, omdat L-theanine het beste vrijkomt bij een temperatuur van +80°C (176F). In plaats van koude matcha te drinken, kunt u ijsblokjes toevoegen aan warme matcha om de voordelen te behouden.

Warme vs. koude Matcha: Ultieme Gids over Matcha temperatuur

Het zetten van matcha is anders dan het zetten van gewone groene thee. Bij de gewone groene thee drinkt iemand water, dat verzadigd is met het aroma van een theeblad. In dit geval worden de blaadjes weggegooid. Wat matcha betreft, omdat de blaadjes tot poeder vermalen worden, consumeer je alles.

Matcha wordt gemaakt van hoogwaardige Tencha theebladeren die 20-30 dagen voor de oogst in de schaduw gelegd worden. Dankzij de bescherming tegen de zon vertraagt de fotosynthese, groeit de struik langzamer, waardoor de kleur rijker is, en worden chlorofyl en aminozuren actiever aangemaakt. Matcha bladeren bevatten een verhoogde concentratie L-Theanine, dat onder andere aan matcha thee een milde smaak geeft. En om L-Theanine vrij te maken, moet matcha gezet worden in water van 70-80°C.

Drink je matcha thee warm of koud? Matcha kan koud en warm gedronken worden. Om de meeste voordelen te krijgen is het echter beter matcha in heet water te zetten (+80°C/176°F) en er zo nodig ijsblokjes aan toe te voegen. Hete matcha geeft een betere concentratie, verhoogt de hersenactiviteit, normaliseert de hormonen en verbetert de stemming. Heet water vermijdt het klonteren van matcha.

Hoewel heet water goed is om matcha op te lossen en L-Theanine vrij te maken, kun je geen kokend water gebruiken. Waarom mag je geen matcha in kokend water gebruiken? Je kunt matcha beter niet in kokend water gebruiken, want dat vernietigt de smaak en de nuttige eigenschappen van matcha. Kokend water geeft matcha een licht bittere smaak en geen romig aroma. Om de eigenschappen van matcha optimaal te benutten en de zoete, nootachtige smaak te behouden, gebruik je water van 80°C, maar nooit kokend.

Matcha brouwtemperatuur

Brouw matcha met water van 80°C (176°F) om het zoet, nootachtig en glad te maken. Om een zijdezachtere textuur van matcha te krijgen, gebruik je water van 60-70°C (140-158°F). Je kunt matcha bij een lagere temperatuur (30°C/86°F) maken om het verfrissender te maken. Gebruik nooit kokend water, want dat vernietigt de smaak en de gezondheidsvoordelen.

In tegenstelling tot gewone groene thee bevat matcha veel meer antioxidanten, waaronder catechinen en polyfenolen. Het heeft een hoog gehalte aan aminozuren zoals theofylline en L-theanine, en ook sporenelementen en vitamines (A, C, E, K, diverse B-groepen), vezels, dus is het van cruciaal belang ze te bewaren.

Wat gebeurt er als water te heet is voor matcha? Kokend water vernietigt het grootste deel van de voedingsstoffen en antioxidanten van matcha en verpest de smaak. Als water te heet is voor matcha, wordt het bitter, zuur en dik. Matcha verliest zijn zijdeachtige, malse textuur en nootachtige aroma. Om de zoete smaak te behouden, gebruik je alleen water van 80°C en lager.

Er zijn twee manieren om matcha te brouwen:

  • Koicha (dikke matcha). Het verschilt in een helderder rijke smaak, die goed oppept. Verhouding: 1 theelepel matcha in 50 ml water.
  • Usucha (dunne matcha). Het is zachter en wordt aanbevolen om voor het slapengaan te drinken om het centrale zenuwstelsel niet onnodig “op te winden”. Om matcha thee op deze manier te zetten, moet je 0,5 theelepel per 70 ml water nemen.

De techniek is in beide gevallen dezelfde: om matcha thee correct te zetten moet je eerst een portie van het poeder door een zeef schudden om klontjes te voorkomen, het in een kopje doen en er water bij een temperatuur van ongeveer 80°C in gieten.

Hete Matcha drinken

Moet matcha heet zijn? Matcha mag nooit met kokend water gemaakt worden, maar het mag heet zijn als je wilt (80°C/176°F). Matcha is zowel koud als warm lekker. Koude matcha is echter verfrissender en heeft een zachtere smaak. Warme matcha is zoeter en lost beter op, waardoor je matcha ervaring lekkerder is.

Opdat matcha zijn natuurlijk zoete en plantaardige smaak en nootachtige, romige aroma behoudt, is het belangrijk een Japanse bamboe klopper (chasen) van hoge kwaliteit te gebruiken.

Hoewel matcha niet heet hoeft te zijn om al zijn gezondheidsvoordelen te krijgen, is het beter de drank met heet water te maken omdat matcha L-theanine bevat, dat beter vrijkomt in heet water. L-theanine dat in Japanse groene thee voorkomt is een aminozuur dat de smaak van thee beïnvloedt. En in chemische structuur lijkt theanine op glutamine en glutaminezuur, dat neurotransmitters zijn.

Volgens recente studies wordt theanine door de darmen opgenomen en dan naar de hersenen getransporteerd, waar het de aanmaak van dopamine op gang brengt. Dopamine speelt echter een belangrijke rol in de werking van neurotransmitters en bepaalde chemische stoffen die de bloeddruk in het perifere systeem regelen. Het is aangetoond dat L-theanine het risico op hypertensie en spontane hypertensieve crises vermindert door de bloeddruk te verlagen. Theanine beïnvloedt ook de werking van neurotransmitters, de zogenaamde α-hersengolven, die in de menselijke hersenen worden geproduceerd als we ons ontspannen. Zulke golven worden na inname van theanine nog lange tijd waargenomen. Plus, wetenschappers hebben ontdekt dat theanine het geheugen verbetert.

Dat gezegd hebbende, om matcha een betere focus en aandacht te geven, is het beter matcha warm te consumeren. Het drinken van hete matcha bij het ontbijt geeft je een energieboost en een betere concentratie. Maar hoe zit het met het opnieuw opwarmen van matcha? Kun je dat ook doen?

Kun je matcha thee opnieuw verwarmen? Verwarm matcha niet opnieuw als het langer dan 4 uur in de koelkast of bij kamertemperatuur stond, want dat bevordert de groei van bacteriën. Als je matcha binnen 1-3 uur na het zetten opnieuw wilt verwarmen, is het veilig. Matcha kun je echter het beste direct na het brouwen vers consumeren om de smaak te behouden.

Het drinken van warme matcha is niet altijd een optie als het buiten +40°C is, dus zou koude verfrissende matcha een goede keus zijn. Maar kun je matcha koud drinken en al zijn gezondheidsvoordelen krijgen? Lees verder!

Koude Matcha drinken

Kun je matcha groene thee koud drinken? Je kunt matcha groene thee koud drinken. De theedeeltjes zullen echter eerder neerslaan dan oplossen zoals in heet water. Als je de voorkeur geeft aan koude matcha, vergeet dan niet te schudden of te roeren tot de thee een levendige groene kleur heeft voor je hem drinkt, om de gezondheidsvoordelen van matcha te maximaliseren.

Is koude matcha thee goed voor je? Koude matcha thee is goed voor je want hij is heel verfrissend en voedzaam. Het onderdrukt je eetlust, voorkomt hartziekten en kanker, normaliseert de hormoonproductie, geeft een energieboost en stabiliseert de bloeddruk. Koude matcha heeft ook een positief effect op je huid, haar en nagels.

Koude matcha bevat net als warme veel vitamines A, E, C, K, groep B, kalium, ijzer, calcium, zink, jodium, magnesium en andere sporenelementen, dus is het belangrijk om zoveel mogelijk voedingsstoffen te behouden. Koud water bewaart wel alle nuttige elementen van matcha, dus het is helemaal gezond. Koude matcha is ook verfrissend, wat perfect is op een warme zomerdag. Het enige probleem dat je bij koude matcha kunt tegenkomen is dat het matcha poeder niet helemaal oplost, en dat je de fles af en toe moet schudden om het poeder niet op de bodem van de beker te laten zitten.

Kun je matcha maken met water op kamertemperatuur? Water op kamertemperatuur (20°C/68°F) is prima om matcha te maken. Als je zin hebt in koude matcha, neem dan 80 ml water op kamertemperatuur, voeg er 2 g matcha poeder aan toe, klop met een garde tot het opgelost is, voeg er eventueel haver- of kokosmelk aan toe en geniet!

Dat gezegd hebbende, is koude of kamertemperatuur matcha even heilzaam als warme matcha (niet heter dan 80°C) en is heel verfrissend. Om te voorkomen dat matcha niet oplost, kun je proberen matcha te maken met heet water en de drank op te kloppen tot het poeder helemaal gesmolten is, en dan 2-4 ijsblokjes toe te voegen om de drank af te koelen. Je kunt ook kokosmelk of havermelk toevoegen om matcha nog zoeter te laten smaken. We raden je echter af koemelk toe te voegen, want dat verandert de smaak van matcha aanzienlijk.

Of je matcha nu koud of warm drinkt, je moet er geen suiker aan toevoegen. Matcha is een superfood met talloze voedingsstoffen voor je lichaam, dus ongezonde suiker toevoegen is onnodig. Matcha is van zichzelf al zoet als het een authentiek poeder is dat in Japan gemaakt wordt en goed bewaard wordt. Geniet in plaats daarvan van koude of warme matcha zoals het is en haal de meeste gezondheidsvoordelen uit de groene drank.

Matcha bevat:

  • antioxidanten, waaronder het krachtige EGCg;
  • aminozuren: L-theanine, asparaginezuur en andere;
  • mineralen: ijzer, calcium, zink;
  • eiwitten en koolhydraten;
  • vitaminen C en E;
  • catechinen;
  • cellulose;
  • tannines;
  • cafeïne.

Matcha voordelen:

  • normaliseert de stofwisseling;
  • verbrandt snel calorieën;
  • heeft een ontstekingsremmend effect;
  • verwijdert gifstoffen;
  • geeft energie en verhoogt de concentratie;
  • verbetert de mentale functie;
  • stimuleert de hersenactiviteit;
  • verlicht stress en nerveuze spanning;
  • verlaagt het bloedcholesterolgehalte;
  • voorkomt het ontstaan van diabetes mellitus;
  • vermindert het risico op hart- en vaatziekten;
  • zorgt voor het evenwicht van de glucose in het bloed;
  • versterkt het immuunsysteem;
  • heeft een gunstig effect op de huidconditie;
  • voorkomt het ontstaan van tandplak en cariës.

Matcha temperatuur FAQ

  • Wat is de beste manier om matcha thee te drinken? De beste manier om matcha te drinken is om 2 g matcha poeder te nemen, 80 ml heet water (+80°C/176°F) toe te voegen, te kloppen tot het poeder is opgelost, 2-3 ijsblokjes toe te voegen, de matcha af te toppen met nog meer heet water of gestoomde melk (kokosmelk, havermelk). Voeg geen suiker of honing toe, want matcha is van nature zoet en nootachtig.
  • Kun je matcha thee koud drinken? Matcha kan koud gedronken worden of met ijsblokjes afgekoeld worden nadat het in heet water gezet is. Koude matcha heeft een zachtere, rijkere en zoetere smaak en een zijdezachte textuur. Het is ook uiterst verfrissend en houdt je langer vol. Koude matcha geeft je een betere focus, een energieboost en verbetert je humeur.
  • Moet je matcha opwarmen? Het opwarmen van matcha helpt om klonteren van het poeder te voorkomen. Het zal de smaak van matcha echter niet wezenlijk veranderen. Koude matcha heeft een zachtere, rijkere plantaardige smaak en een nootachtig aroma. Je hoeft matcha dus niet op te warmen als je het graag koud hebt, maar heet water lost het poeder beter op.
  • Doodt kokend water matcha? Kokend water doodt de nuttige eigenschappen en de zoete smaak van matcha. Mals matcha poeder moet gebrouwen worden bij een temperatuur van maximaal +80°C om de vitaminen, antioxidanten, zijdeachtige textuur en chocoladeachtige smaak te behouden. Velen merken op dat kokend water matcha een bittere, zure smaak geeft en de drank doodt.

Ook leuk

Verwijdert Groene Thee Acne?

Thee wordt al eeuwenlang als kruidenmiddel gebruikt, en voor veel verschillende doeleinden – van indigestie tot haaruitval. Ook vandaag nog gebruiken mensen groene thee omdat

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief