logo i love you so matcha

Hoe Verhouden Matcha en Koffie Zich Tot Elkaar?

Mirthe Van Dijk

Mirthe Van Dijk

Hoe Verhouden Matcha en Koffie Zich Tot Elkaar

Matcha is een poedervorm van Japanse groene thee waarvan de populariteit wereldwijd toeneemt, terwijl koffie al een van ’s werelds meest geconsumeerde dranken is.

Misschien heb je al gehoord over de veelbelovende gezondheidsvoordelen van matcha en vraag je je af hoe ze zich verhouden tot de bewezen voordelen van koffie.

Dit artikel vergelijkt de twee om hun belangrijkste verschillen, voor- en nadelen te analyseren.

Vergelijking Van Voedingsstoffen

Zowel matcha en koffie bevatten minimale calorieën als ze bereid worden zonder toegevoegde ingrediënten als melk, suiker, room, of gearomatiseerde siropen.

Een standaard kopje matcha wordt bereid door 1 theelepel (ongeveer 2 gram) van het poeder te mengen met 2 ounces (60 mL) heet water, terwijl koffie meestal met heet water wordt gezet.

Hier is de voedingsvergelijking tussen een standaard portie van elke drank – een 240 ml kop gezette koffie van 8 ons en een 60 ml kop matcha van 2 ons:

KoffieMatcha
Calorieën25
Koolhydraten0 gram1 gram
Suiker0 gram0 gram
Vezels0 gram0 gram
Eiwit 0,3 gram1 gram
Vet0,5 gram0 gram

Bovendien bevat koffie ongeveer 96 mg cafeïne per kop van 240 ml, terwijl matcha 19-44 mg per gram bevat – wat neerkomt op 38-88 mg per portie van 60 ml als het op de standaardmanier bereid wordt.

De grote variatie in het cafeïnegehalte van matcha heeft te maken met de hoeveelheid poeder, de variëteit en versheid van de bladeren die gebruikt worden om het poeder te maken, de watertemperatuur, en de brouwtijd.

Beide dranken hebben een bittere smaak. Matcha’s smaak wordt beschreven als grasachtig of aards, terwijl koffie bekend staat om zijn geroosterde en soms nootachtige, chocoladeachtige smaak en aroma.

SAMENVATTING
Zowel matcha en koffie hebben minimale calorieën en een bittere smaak. Hoewel het allebei cafeïnehoudende dranken zijn, bevat koffie per portie meer cafeïne dan matcha.

Gedeelde Voordelen

Zowel koffie als matcha staan bekend om hun meervoudige gezondheidsbevorderende effecten. In feite delen de twee dranken veel voordelen.

Kan Je Helpen Gewicht Te Verliezen

De cafeïne in zowel matcha en koffie kan je helpen afvallen door bruin vetweefsel – of bruin vet – te activeren en de energie-uitgaven en vetoxidatie te verhogen.

Van bruin vet wordt gezegd dat het beschermt tegen vetophoping in je lichaam, omdat het in staat is warmte te genereren en voedingsstoffen zoals glucose en vet te metaboliseren.

In feite suggereren verschillende studies, waarvan sommige al ouder zijn, dat cafeïne je stofwisseling met wel 13% kan verhogen gedurende ongeveer 3 uur.

Behalve cafeïne bevat koffie chlorogeenzuur (CGA), en matcha is rijk aan epigallocatechin gallate (EGCG). Zowel CGA als EGCG zijn onderzocht op hun mogelijkheden om gewichtsverlies te bevorderen.

Dierstudies suggereren dat CGA invloed kan hebben op met zwaarlijvigheid samenhangende hormonen, en zo kan helpen het lichaamsgewicht, de vetophoping, en het triglyceriden- en cholesterolgehalte te verminderen.

Evenzo tonen dierstudies over EGCG aan dat deze verbinding gewichtsverlies bevordert door de vorming van vet te remmen en de afbraak ervan te activeren.

Geladen Met Kankerbestrijdende Antioxidanten

Antioxidanten zijn heilzame stoffen die de schadelijke effecten van oxidatieve stress in je lichaam afzwakken, die anders tot het ontstaan en de progressie van verschillende ziekten, waaronder kanker, kunnen leiden.

Polyfenolen zijn een groep krachtige antioxidanten die je vindt in fruit, groenten, koffie en thee. EGCG en CGA zijn de belangrijkste bestanddelen van respectievelijk groene thee en koffiepolyfenolen.

EGCG kan de groei en verspreiding van tumoren tegengaan, de vorming van bepaalde bloedvaten die tumoren voeden beperken, en de dood van kankercellen bevorderen.

Evenzo kan CGA beschermen tegen mond-, slokdarm-, maag-, colorectale- en leverkanker door de tumorgroei te onderdrukken.

Bovendien is matcha rijk aan rutine, vitamine C, en chlorofyl, dat het zijn karakteristieke groene kleur geeft, en koffie bevat cafestol en kahweol, die alle antioxiderende eigenschappen bezitten.

Kan de Gezondheid Van Het Hart Beschermen

Verschillende bestanddelen die in matcha en koffie gevonden worden, kunnen helpen om meerdere risicofactoren voor hartziekten te verminderen.

Om te beginnen kan hun gehalte aan polyfenolen de samenklontering van bloedplaatjes verminderen, wat kan helpen voorkomen dat je slagaders dichtslibben en de kans op een hartaanval verkleinen.

Polyfenolen bevorderen ook de ontspanning van de bloedvaten, wat hoge bloeddruk helpt verminderen.

Verder kan het in groene thee gevonden EGCG de bloeddruk verlagen en het totaal en LDL (slecht) cholesterolgehalte en het triglyceridengehalte verlagen door de opname van vetten uit je darmen te blokkeren.

Bedenk echter dat koffie weliswaar rijk is aan polyfenolen die de hartgezondheid ten goede komen, maar dat de cafestol en kahweol uit ongefilterde koffie het totaal en LDL (slecht) cholesterol en triglyceridengehalte kunnen verhogen.

Andere Gedeelde Voordelen

Nippen van een kopje koffie of matcha kan nog wat extra voordelen opleveren:

  • Verbeterde stemming en hersenfunctie. De cafeïne in beide dranken, en de L-theanine en EGCG van matcha, kunnen de stemming, de aandacht, het geheugen en de reactietijden verbeteren.
  • Verbeterde gezondheid van de lever. Het drinken van groene thee en koffie is in verband gebracht met een lager risico op vette leverziekte en levercirrose en -fibrose.

SAMENVATTING
Matcha en Koffie delen meerdere gezondheidsvoordelen. Met name kunnen ze je helpen afvallen en je risico op hartziekten en kanker verlagen.

Belangrijkste Verschillen

Beide drankjes kunnen je een energiestoot geven, hoewel ze dat verschillend doen.

Koffie staat erom bekend een onmiddellijke energiekick te geven die slaperigheid en vermoeidheid vermindert. Dit gebeurt omdat je lichaam tot 99% van de cafeïne snel opneemt, wat betekent dat de verbinding al 15 minuten na inname een piekconcentratie in het bloed kan bereiken.

Eenmaal opgenomen kan cafeïne je hersenbarrière passeren en de receptoren van adenosine – een verbinding met slaapbevorderende eigenschappen – blokkeren, wat je kan helpen wakker te blijven.

Op dezelfde manier bevat matcha cafeïne. Deze drank kan je energie echter in een trager tempo oppeppen dan koffie.

Matcha bevat ook L-theanine, een aminozuur dat in de groene theeplant voorkomt en stress kan verminderen door de alfagolven in je hersenen te verhogen. Net als cafeïne passeert L-theanine je hersenbarrière en kan het na 30 minuten een piekconcentratie bereiken.

In combinatie met cafeïne kan L-theanine vermoeidheid verminderen en tegelijk het gevoel van alertheid verhogen.

SAMENVATTING
Zowel matcha en koffie kunnen je energieniveau verhogen. Koffie geeft je meestal een onmiddellijke kick, terwijl matcha een iets tragere opkikker kan geven.

Voor- En Nadelen

Of je nu koffie of matcha verkiest, merk op dat beide hun deel aan voor- en nadelen hebben.

Voordelen Van Matcha

Behalve de eerder genoemde voordelen zijn enkele van de voordelen van matcha:

  • Bevordert ontspanning. Zoals gezegd, door de alfagolven in je hersenen te verhogen, ontspant L-theanine de geest zonder gevoelens van slaperigheid te veroorzaken.
  • Bevordert de mondgezondheid. In tegenstelling tot koffie kan matcha de mondgezondheid verbeteren, wat nauw samenhangt met je algemene gezondheid.
  • Gemakkelijk te maken. Het enige wat je hoeft te doen om een kopje matcha te bereiden is heet water aan matcha poeder toe te voegen en te mengen. Er is geen speciale apparatuur nodig.

Nadelen Van Matcha

Hier zijn enkele van de mogelijke nadelen van matcha:

  • Duurder. Hoewel de prijzen variëren naargelang de kwaliteit, heeft matcha de neiging duurder te zijn dan koffie.
  • Risico op levertoxiciteit. Consumptie van hoge doses EGCG en andere matcha polyfenolen kan tot leverbeschadiging leiden, hoewel meer onderzoek nodig is.
  • Risico van verontreinigingen. Omdat matcha gemaakt wordt van verpulverde groene theebladeren, is er een risico op het consumeren van bladeren die vervuild zijn met zware metalen, zoals lood en arsenicum.

Voordelen Van Koffie

Koffie kan ook bogen op enkele extra voordelen:

  • Minder duur. Ook dit hangt af van de kwaliteit, maar over het algemeen is koffie goedkoper dan matcha.
  • Kan het risico op diabetes type 2 verlagen. Zowel cafeïnehoudende als decaf koffie kan de markers voor type 2 diabetes verbeteren en de incidentie ervan met tot 12% verlagen voor elke 2 kopjes die per dag worden gedronken.
  • Zeer goed verkrijgbaar. Je kunt overal waar je komt gemakkelijk een koffiehuis vinden. Je kunt ook een kopje koffie kopen in restaurants, supermarkten, of zelfs kant-en-klare alternatieven kopen.

Nadelen Van Koffie

Net als matcha heeft ook koffie nadelen:

  • Kan afhankelijkheid veroorzaken. Cafeïne is een geneesmiddel dat je centrale zenuwstelsel stimuleert. Te veel koffie drinken kan leiden tot een cafeïne gebruiksstoornis of afhankelijkheid.
  • Ongewenste bijwerkingen. Sommige mensen ervaren onaangename reacties zoals slapeloosheid, kriebels, verhoogde hartslag, hoofdpijn, en angst bij het drinken van of het afkicken van koffie.

SAMENVATTING
Matcha en Koffie hebben elk voor- en nadelen die je kunt overwegen voor je de ene boven de andere kiest.

De Onderste Steen Boven

Matcha en koffie zijn twee populaire cafeïnehoudende dranken.

Ze zitten allebei boordevol antioxidanten en hebben zelfs enkele gezondheidsvoordelen gemeen. Ze kunnen bijvoorbeeld allebei je risico op hartziekten en kanker verlagen, terwijl ze gewichtsverlies bevorderen en je energieniveau verhogen.

Ze hebben ook hun deel aan voor- en nadelen die je moet overwegen voor je de ene boven de andere kiest.

Ook leuk

EGCG in Matcha & Wat Je Moet Weten
EGCG in Matcha & Wat Je Moet Weten

Een van de gezondheidsvoordelen van Matcha is het grote aantal antioxidanten. En wat velen beschouwen als Matcha’s belangrijkste antioxidant, waar alle groene theedrinkers gek op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief